moragheb moragheb .

moragheb

توانمندسازي سالمندان، راهكاري موثر براي سالمندي سالم

مدير سلامت خانواده، جمعيت و مدارس مركز بهداشت خوزستان: توانمندسازي سالمندان يكي از راه‌هاي موثر براي رسيدن به سالمندي سالم است.

به گزارش خبرگزاري استان خوزستان، دكتر مژگان قاسمي گفت: سالمندي يك فرايند زيستي است كه همه موجودات زنده از جمله انسان را در بر مي‌گيرد.توانمندسازي سالمندان، راهكاري موثر براي سالمندي سالم

وي افزود: گذشت عمر را نمي‌توان متوقف كرد، ولي مي‌توان با بكارگيري روش‌ها و مراقبت‌هاي مناسب از اختلال‌ها و معلوليت‌هاي سالمندي پيشگيري كرد يا آن‌ها را به تعويق انداخت تا بتوان از عمر طولاني همراه با سلامت و رفاه بهره‌مند شد.

دكتر قاسمي ادامه داد: كشور ايران نيز از جمله كشور‌هايي است كه در حال حاضر با موج سالمندي روبرو شده است و پيش بيني مي‌شود تا سال ۱۴۲۰ نزديك ۲۰ درصد از جمعيت ايران سالمند باشند.

مدير سلامت خانواده، جمعيت و مدارس مركز بهداشت خوزستان مي‌گويد: با در نظر گرفتن روند رو به رشد سالمندي و كاهش توانايي‌هاي جسمي، رواني و فراواني بيشتر بيماري‌هاي مزمن در سالمندان، توجه بيشتر به توانمندسازي آنان يك ضرورت محسوب مي‌شود.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان شرق تهران

وي گفت: براي رسيدن به سالمندي سالم و فعال بايد به همه ابعاد بهداشت جسمي و رواني و اجتماعي و اقتصادي و معنوي توجه داشت و از آنجا كه بسياري از بيماري‌ها و مشكلات دوران سالمندي ناشي از شيوه زندگي ناسالم است، بايد پايه و اساس سلامت در اين ابعاد را با به كارگيري شيوه صحيح و ارتقاي كيفيت زندگي از ابتدايي‌ترين مراحل حيات پي ريزي كرد و به موازات آن با ايجاد زمينه‌هاي مناسب مشاركت سالمندان در خانواده و جامعه و همچنين فراهم ساختن فضاي مناسب حمايتي در همه جنبه‌هاي اجتماعي و اقتصادي و بهداشتي در جهت نيل به سالمندي سالم و زندگي موفق گام برداشت.

دكتر قاسمي اضافه كرد: توانمندسازي سالمندان يكي از راه‌هاي موثر براي رسيدن به سالمندي سالم است و توانمندسازي به هرگونه برنامه يا فعاليتي اطلاق مي‌شود كه در جهت ارتقاي عزت نفس و سلامت رواني و جسماني سالمندان كشور باشد و همه فعاليت‌هاي آموزشي، بهداشتي، درماني، توانبخشي و رفاهي را كه نتايج مثبتي در ارتقاء سالمندان و مشاركت آن‌ها در جامعه دارد شامل مي‌شود.

وي سالم پير شدن را حق همه افراد بشر دانست و افزود: اين امر بر اهميت پديده سالمندي و پيشگيري از مشكلات آن مي‌افزايد.

دكتر قاسمي مي‌گويد: سالمندان با توجه به تغييرات فيزيولوژيك حاصل شده و حساسيت خاص اين دوره، از روحيه و عزت نفس خاصي برخوردار هستند و اگر مورد توجه و تكريم اعضاي خانواده قرار نگيرند، به طور قطع مشكلاتي را به دنبال خواهد داشت كه خودكارامدي سالمند را در فرايند زندگي به چالش خواهد كشاند، بنابراين برنامه‌هايي كه با رويكرد خانواده محوري و اثربخش، عملكرد سالمندان را مورد توجه قرار دهد، اهميت خاص خود را دارا بوده و بايد مورد توجه قرار گيرند.

مقالات ديگر:فيزيوتراپي سكته مغزي در منزل


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۴۶:۴۳ توسط:moragheb موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :