moragheb moragheb .

moragheb

بيماري سوءظن سالمندان درمان تركيبي دارد

يك متخصص پزشكي سالمندان، گفت: درمان بيماري سوءظن سالمندان تا حدودي سخت است، با مصرف دارو مي‌توان روند درمان را كنترل كرد و دو ماه كه از مصرف داروها طي شد خود فرد مبتلا وقتي نگاه جديدي به محيط اطراف پيدا كرد، حسرت روزهايي را مي‌خورد كه با بدبيني و بدگماني طي كرده است.

سيدرضا اسحاقي در گفت‌وگو با خبرنگار ايمنا در خصوص عارضه سوءظن و بدگماني در دوره سالمندي، اظهار كرد: علامت‌هاي سوءظن به صورت تدريجي شروع مي‌شود و به تدريج در طول ماه‌ها و سال‌ها شخص نسبت به اطرافيان، عملكرد، گفتار و وعده‌هاي آنها بدبين و نگران مي‌شود و بسيار محتاط رفتار كرده و پذيرش اطرافيان براي او سخت مي‌شود.

وي با بيان اينكه اين عارضه در ابتداي امر چندان واضح نيست، افزود: به مرور زمان اطرافيان متوجه اين عارضه فرد مسن مي‌شوند و در اثر بروز اين بيماري فرد سالمند تا اندازه‌اي نگاه‌هاي منفي نسبت به اطرافيان و به خصوص افراد نزديك‌تر پيدا مي‌كند و به مرور اين دايره نگاه‌هاي منفي و بدگماني وسيع‌تر و شامل همسايه‌ها، دوستان و افراد غريبه هم مي‌شود.

اين متخصص پزشكي سالمندان، تصريح كرد: در تجربه‌هاي باليني، اشخاص سالمندي كه دچار اين بيماري هستند و به مراكز مربوطه براي درمان مراجعه نكرده‌اند متأسفانه از اين عارضه رنج مي‌برند. هم مردان و هم زنان به نوعي درگير اين بيماري مي‌شوند و خودشان از بروز اين بيماري آگاهي ندارند و اين اتفاق يكي از بزرگ‌ترين چالش‌ها در زمينه تشخيص و درمان اين بيماري است.

اسحاقي خاطرنشان كرد: هم مردان و هم زنان درگير اين سوءظن و بدگماني‌ها هستند و در دو دهه اخير با آمدن فضاي مجازي و شبكه‌هاي ماهواره‌اي ميزان شيوع آن به مراتب بيش از گذشته شده است و در واقع مي‌توان بخشي از اين مورد را به اين مسئله هم نسبت داد. از سوي ديگر بروز اين بيماري جنبه ژنتيكي ظريفي نيز دارد. اگر در خانواده‌اي از قديم در بين اقوام فردي اين نوع رفتارها را داشته بايد مشكوك بود كه شايد رگ ژنتيكي باريكي از او به فرد مبتلا به اين بيماري به ارث رسيده كه مي‌تواند در رفتار و واكنش‌هاي او اثرگذار باشد.

وي بيان كرد: بايد بدانيم اگر در طول زمان به بيماري سوءظن و بدگماني بي‌توجهي شده و تشخيص به‌هنگام داده نشود و براي درمان فرد مبتلا اقدام نشود بيمار وضعيت نامناسب‌تري را با به تأخير انداختن روند درمان تجربه مي‌كند.

معمولاً افراد مسن زير بار اين واقعيت نمي‌روند

اين فلوشيپ سالمندي معتقد است: هر زماني شخص مسن نسبت به خود و اطرافيان به دليل اين بيماري شك كرد بايد سريع براي درمان اقدام كند. اما يكي از بزرگترين موانع اين است كه شخص درگير اين مسئله زير بار واقعيت نمي‌رود و در حقيقت خود را فردي سالم، عقل كل، باهوش و بالاتر از ديگران مي‌داند.

وي ادامه داد: اين گروه از اشخاص بروز اين بيماري در وجودشان را اصلاً نمي‌پذيرند و شايد ماه‌ها و سال‌ها طول مي‌كشد تا اين پديده و پروسه انكار را طي كنند و در نتيجه اتفاقات ناگواري طي اين مدت مي‌افتد كه باعث آزار و اذيت اطرافيان فرد بيمار مي‌شود.

اسحاقي تاكيد كرد: درمان اين بيماري نيز تا حدودي سخت است و مانند يك سردرد و دندان درد نيست كه با مصرف يك آنتي‌بيوتيك درد را ساكت كنيم. پروسه درمان طولاني و زمان بر بوده و ممكن است چند ماه و چند سال باشد. اين بيماري درمان تركيبي دارد، در حقيقت از دو زاويه مشاوره، دارو و تركيب همكاري خود فرد و اطرافيان است و درمان بايد به صورت زوجي و خانوادگي باشد، از سوي ديگر اين درمان تركيبي وقت و هزينه زيادي مي‌برد در نتيجه افراد كم صبر و كم حوصله ممكن است كه از پروسه درمان زود خارج شوند.

وي بيان كرد: فراواني اين بيماري بالا رفته، اما قابل درمان است. با مصرف دارو مي‌توان روند درمان را كنترل كرد و دو ماه كه از مصرف داروها طي شد خود فرد مبتلا وقتي كه حس و نگاه جديدي به محيط اطراف پيدا كرد، حسرت روزهايي را مي‌خورد كه با اين عارضه و با حال بدبيني و بدگماني طي كرده است.

اين متخصص پزشكي سالمندان، اظهار كرد: بايد خود فرد و اطرافيان نسبت به درمان اقدام كرده و به مراكز مشاوره و درماني مراجعه كنند. اين موضوع را بپذيرند كه پروسه درمان بيماري سوءظن و بدگماني طولاني و هزينه‌بر است و بعد از طي شدن دو يا چند ماه شخص به مرور از فاز اين بيماري خارج مي‌شود.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان در وحيديه


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۰۵:۱۱ توسط:moragheb موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :