moragheb moragheb .

moragheb

خشونت خانگي گريبان سالمندان را هم گرفت

در رسانه هاي استان كرمان- كرمان نو- آمار بهزيستي گوياي اين مسئله است كه از هر سه نفر يك نفر دچار اختلال رواني است و كرماني كه پيش از اين از كودك آزاري رنج مي‌برد، حالا سالمند آزاري را هم در كنار خود جاي داده.

حجم خشومنت در جامعه رو به افزايش است، اين را مي‌شود در شمار ويديوهاي وايرال شده در فضاي اجتماعي ديد.

آمار بهزيستي گوياي اين مسئله است كه از هر سه نفر يك نفر دچار اختلال رواني است و كرماني كه پيش از اين از كودك آزاري رنج مي‌برد حالا سالمند آزاري را هم در كنار خود جاي داده.

آمار آسيب‌هاي اجتماعي بالاست و مديركل بهزيستي استان هم ان را تاييد مي‌كند.

مقالات بيشتر:مراقبت از سالمند

عباس صادق زاده البته در نشست خبري خود از ارائه اعداد و ارقام خودداري مي‌كند و به همين نكته بسنده مي‌كند كه شرق و جنوب استان وضعيت بدتري نسبت به باقي استان دارند.

مسئله اي كه از ديد صادق زاده يك پايش به اعتياد بيشتر در اين مناطق بر مي‌گردد و پاي ديگرش به فقر.

شمار خشونت در شرق و جنوب كرمان بيشتر از ساير مناطق است.

مناطقي كه به گفته جعفر رودري رئيس سازمان مديريت وبرنامه ريزي بيش از ۵۰ درصد مردمانش زير خط فقر هستند.

اقتصاد و مسائل اجتماعي به هم گره خورده و حالا با استقرار كرونا، اقتصاد خانوار وارد گرداب شده و فقر و خشونت را به دنبال خود كشانده است.

اكنون مراكز حمايتي بهزيستي در كنار تماس‌هاي كودك آزاري، شاهد همسرآزاري و سالمند آزاري هم هستند.

صادق زاده مي‌گويد در جامعه فعلي از هر سه نفر يك نفر دچار يك نوع اختلال رواني است.

به عبارت ساده‌تر درون هر خانواده يك فرد بيماري است كه بدون حمايت رها شده و گاهي همين فرد بيمار سرپرست خانواري است كه بايد با وجود مسائل اقتصادي چرخ زندگي را بچرخاند.

مشكلات اقتصادي جرقه خشونت

صادق زاده معتقد است كه ريشه بروز خشونت نداشتن مهارت زندگي است و اقتصاد جرقه اين آتش است:«وقتي در جامعه آموزش مهارت‌هاي زندگي را نداشته باشيم، نتيجه آن نداشتن تحمل، تاب آوري و خشونت است.»

او مدعي است كه كنترل اين حجم از مسائل كار يك دستگاه نيست اما تمام فشار روي بهزيستي است: «ما بيش از وظيفه خود كارهايي در اين زمينه انجام داديم، چند مركز آموزش دائمي مهارت‌هاي زندگي در كرمان راه‌اندازي كرديم كه حتي بودجه و رديف اعتباريش را هم نداشتيم اما متاسفانه با شيوع كرونا كار مراكز متوقف شده است.»

خشونت عليه كودكان و سالمندان رو به افزايش است

 

رتبه اول خشونت، خشونت عليه زنان و كودكان است و حالا بهزيستي معتقد است كه كنترل آن نيازمند همراهي تمامي دستگاه‌هاست:«به كرات شاهد گزارش‌هايي در مورد خشونت عليه زنان، كودكان و سالمندان هستيم و بايد با ساز و كار وسيع و مداخلات اين قضيه را مديريت كنيم.براي همين هم به همه ادارات و بنگاه‌هاي اقتصادي اعلام آمادگي كرديم تا آموزش‌ها و مشاوره‌هايي در خصوص مهارت‌هاي زندگي داشته باشيم.»

مسائل اجتماعي دغدغه دولت بعد باشد

او معتقد است كه مسائل اجتماعي بايد دغدغه اوليه دولت بعدي باشد :«اميدواريم با استقرار دولت جديد به مسائل اجتماعي توجه جدي تري شود چرا كه در غير اين صورت موفقيت زيادي در ساير عرصه‌ها نخواهيم داشت.»

صادق‌زاده با بيان اينكه خلاء بزرگ ما در مسائل اجتماعي، نداشتن برنامه منسجم و علمي است، اضافه كرد: «بايد سياست گذاري اجتماعي و دغدغه مندي اجتماعي را در مسئولان نهادينه كنيم و مسئولان بپذيرند اگر به مسائل جامعه بي توجه باشند، حتي توجه به مسائل اقتصادي و توسعه اي، ابتر خواهد بود.»

با شروع سال براي كنترل بيماري كرونا و همين طور كاهش آسيب‌هاي همچون دزدي و خشونت قريب به هزار معتاد از سطح شهر جمع آوري شدند.

افرادي كه همگي در سه كمپ ماده ۱۶ كه سر جمع ظرفيتش ۴۰۰ نفر نيست، نگهداري شدند.

مدير كل بهزيستي استان كرمان در پاسخ به پرسش خبرنگار «كرمان نو در خصوص هزينه نگهداري هر سال اين افراد و بازدهي اين شيوه ترك اعتياد گفت: «در بحث معتادين متجاهر در ارائه برنامه مشكل داريم و براي همين هم اين چرخه باطل اتفاق مي‌افتد و تا زماني كه چرخه حمايت‌هاي پس از خروج را توسط همه دستگاه‌ها ايجاد نكنيم، هيچ اتفاقي نمي‌افتد.»

او البته مدعي ايست كه عملكرد اين مراكز در سال گذشته بهتر بوده و زمان ماندگاري افراد در مراكز بيشتر شده است.

۵ و نيم ميليارد براي ترك اعتياد معتادان متجاهر

به گفته صادق زاده سال گذشته قريب به ۳۰۰۰ نفر معتاد متجاهر در سطح شهر جمع آوري شدند و اعتباريبالغ بر ۵ و نيم ميليارد تومان براي اين افراد هزينه شده.

بخش عمده‌اي از وقت اين نشست به خشونت اجتماعي پرداخته شد اما در كنار آن اما به موضوعاتي همچون كودكان خياباني، طرح جديد مجلس براي حذف غربالگري، تقاضاي فرزد خواندگي هم پرداخته شد.

پولي كه كودك از خيابان در مي‌آورد بيشتر از رقم حمايتي بهزيستي است

كرمان همه ساعات روز شاهد كودكان كار است.

افرادي كه يا تكدي گري مي‌كنند و يا به مشاغل كاذب مشغولند.

صادق زاده اما معتقد است بخشي از مشكل به حس دلسوزي و ترحم مردم به كودكان كار بر مي‌گردد: «مردم از روي حس دلسوزي و ترحم به كودكان كار و خياباني رقمي مي‌دهند كه سرجمع اين رقم سياست هاي ما را به باد مي دهد. وقتي كودكي روزي ۲۰۰ هزار تومان سرچهارراه در مي آورد ترجيح مي دهد به هر دليلي به اين جاها بيايد و در مراكز ما با روزي ۲۰ هزار تومان ماندگاري نداشته باشد.«

 

او معتقد است براي ساماندهي كودكان كار و خياباني بايد همه دستگاه‌ها به وظيفه خود عمل كنند و مردم ترحم را كنار گذاشته و كمك‌هاي خود را به سازوكارهاي درست ارائه بدهند.

هزارو ۸۰۰نفر پشت نوبت فرزند خواندگي

به گفته صادق زاده بالغ بر ۱۸۰۰ زوج پشت نوبت فرزندخواندگي هستند اما بيشترين تعداد كودكان مراكز بيش از ۷۰ نفر نيست.

او معتقد است كه بهزيستي مانعي براي فرزندخواندگي نتراشيده و آنچه اين صف را طولاني كرده تعداد بالاي درخواست‌هاست.

حذف غربالگري تحميل هزينه به جامعه است

مديركل بهزيستي استان كرمان همچنين درباره طرح مجلس مبني بر حذف غربالگري گفت:«اقدام مجلس در حذف غربالگري اقدام پر ريسكي بود كه نه بيشتر از اين كه منجر به رشد جمعيت شود هزينه هايي به جامعه تحميل مي‌كند.»

. بررسي هاي اين سازمان نشان مي‌دهد كه نگهداري يك معلول ايزوله شديد ماهيانه ۳۰ ميليون تومان هزينه دارد.

مقالات ديگر:تشريفات ترحيم جنت آباد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۱:۲۷ توسط:moragheb موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :