moragheb moragheb .

moragheb

5 بيماري كه باعث ريزش مو در سالمندان مي گردد

ايلنا:مشكل ريزش مو تا حدي در اكثر مردان سالمند اتفاق مي افتد و حتي زنان سالمند نيز ممكن است موهاي خود را از دست بدهند.

 با اين حال ، بسياري از بيماري هايي كه باعث ريزش مو مي شوند قابل پيشگيري هستند. لازم است پرستار سالمند و مراقبان او در خصوص اين موارد اطلاعات كافي كسب نمايند و در صورت مشاهده هر يك از علايم سريعا با پزشك سالمند در اين خصوص مشورت نمايند  . در اين مقاله پنج عامل اصلي ريزش مو در سالمندان مورد بررسي قرار گرفته است.

پركاري تيروئيد

مشكل پركاري تيروئيد  زماني اتفاق مي افتد كه غده تيروئيد بيش از حد هورمون تيروكسين توليد مي كند. پركاري تيروئيد مي تواند متابوليسم بدن را تسريع كرده و باعث كاهش وزن ناخواسته و ضربان سريع  يا نامنظم قلب شود.

چندين درمان براي پركاري تيروئيد وجود دارد . پزشكان از داروهاي ضد تيروئيد و يد راديواكتيو براي كاهش توليد هورمون هاي تيروئيد استفاده مي كنند. گاهي اوقات ، درمان پركاري تيروئيد شامل جراحي با هدف برداشتن تمام يا قسمتي از غده تيروئيد است.

اگر مشكل پركاري تيروئيد ناديده گرفته شود ممكن است مشكلي جدي باشد . خوشبختانه اكثر افراد پس از تشخيص و درمان پركاري تيروئيد به خوبي به درمان پاسخ مي دهند.

اين مشكل مي تواند موها را نازك كرده يا باعث ريزش كامل قسمت هايي از موي سر شود. در صورتي كه مشكل تيروئيد به خوبي درمان شود معمولا روند ريزش مو  معكوس مي گردد .

مقالات بيشتر:پذيرش خانه سالمندان

ديابت

ديابت نوع 2 مستقيماً باعث ريزش مو نمي شود ، اما استرس مرتبط با اين بيماري ممكن است مانع رشد مو شود.

ديابت نوع 2 اختلال در نحوه تنظيم و استفاده بدن از قند (گلوكز) به عنوان سوخت است. اين بيماري طولاني مدت و مزمن است و معمولا منجر به گردش بيش از حد قند در جريان خون مي شود.

 در نهايت ، سطح بالاي قند خون مي تواند منجر به اختلال در سيستم گردش خون ، عصبي و سيستم ايمني شود.

در ديابت نوع 2 ، در درجه اول دو مشكل مرتبط با هم وجود دارد. لوزالمعده بيمار انسولين كافي توليد نمي كند – انسولين هورموني است كه جذب قند را در سلول هاي بدن تنظيم مي كند - و سلول ها به انسولين پاسخ  ضعيفي مي دهند و قند كمتري دريافت مي كنند.

ديابت نوع 2 در گذشته به عنوان ديابت بزرگسالان شناخته مي شد ، اما  هر دو نوع ديابت نوع 1 و نوع 2 مي تواند در دوران كودكي و بزرگسالي شروع شود.

 ديابت نوع 2 در افراد مسن بيشتر شايع است ، اما افزايش تعداد كودكان مبتلا به چاقي منجر به موارد بيشتري از ديابت نوع 2 در افراد جوان نيز  شده است.

 

رايج ترين روش درمان در سالمندان براي مديريت و درمان بالقوه ديابت ، رژيم غذايي سالم است. لازم است پرستار سالمند و مراقبان او با پزشكان در مورد بهترين رژيم غذايي براي كنترل ديابت در سالمندان مشورت نمايند .

همچنين لازم است در خصوص عوارض جانبي داروهاي ديابت با پزشك مشورت نموده تا متوجه شوند كه آيا اين داروها به طور بالقوه به فوليكول هاي مو سالمند آسيب مي رساند يا خير.

ريزش موي سالمندان - پرستار سالمند

كم خوني

كم خوني مشكلي است كه در آن بدن به اندازه كافي گلبول قرمز سالم براي حمل اكسيژن به بافت هاي خود  را ندارد. ابتلا به كم خوني باعث احساس خستگي و ضعف و ريزش مو مي گردد.

انواع مختلفي از كم خوني وجود دارد كه هر كدام علت خاص خود را دارند. كم خوني ممكن است موقتي يا طولاني مدت باشد و از خفيف تا شديد متغير است.كم خوني مي تواند علامت هشداردهنده يك بيماري جدي باشد.

درمان كم خوني از مصرف مكمل ها تا انجام اقدامات پزشكي متغير است . استفاده از رژيم غذايي متنوع و سالم مي تواند از اين مشكل پيشگيري نمايد .

 سالمندان مبتلا به موارد شديد كم خوني اغلب به مكمل هاي تجويزي نياز دارند ، اما اكثر كمبودهاي آهن را مي توان با قرص هاي بدون نسخه درمان كرد.

آلوپسي آندروژنيك

آلوپسي يكي از شايع ترين علل ريزش مو در افراد سالمند است. در اولين مراحل خود ، آلوپسي را مي توان با محصولات مخصوص مو مانند نرم كننده ها و پمادها درمان كرد.

 در مراحل پيشرفته ، اين بيماري نياز به مراقبت هاي پزشكي حرفه اي دارد. بسياري از متخصصان براي درمان آلوپسي شديد آندروژنيك از تزريق كورتيكواستروئيد و ضد التهاب استفاده مي كنند.

 شايع ترين علت اين نوع از ريزش مو ارثي است كه با افزايش سن اتفاق مي افتد. به اين حالت آلوپسي آندروژنيك يا  طاسي با الگوي مردانه گفته مي شود.

 معمولاً اين نوع آلوپسي به تدريج و با الگوهاي قابل پيش بيني رخ مي دهد به طوري كه كاهش خط مو و نقاط طاس در مردان و نازك شدن موها در طول تاج سر در زنان قابل پيش بيني است .

سوء تغذيه

سوءتغذيه يك مشكل جدي براي سالمندان است. تغذيه خوب براي سلامت  بسيار مهم است ، اما بسياري از افراد سالمند در معرض تغذيه نامناسب و سوتغذيه هستند.

 لازم است پرستار سالمند و مراقبان او علائم و خطرات سوء تغذيه را بشناسند  و درباره رژيم غذايي غني از مواد مغذي كه براي سالمندان مناسب است اطلاعات كافي كسب نمايند .

سوءتغذيه زماني رخ مي دهد كه در تغذيه سالمند مواد غذايي به صورت متعادل استفاده نشده باشد و بدن وي ويتامين ها و مواد معدني را به درستي جذب نكند.

 اين كمبودها اغلب منجر به تغييرات شديد در ناخن ها ، پوست و مو مي شود. سالمندان علاوه بر داشتن رژيم غذايي متعادل ، بايد حداقل يكبار در روز از مولتي ويتامين با كيفيت بالا استفاده كنند.

 

ريزش موي سالمندان - پرستار سالمند

مركز پرستاري سفير آرامش يكي از ارائه دهندگان پيشرو در زمينه مراقبت و پرستاري از سالمندان ، كودكان و بيماران در منزل است .

اين مركز  با داشتن مجوز رسمي از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاري در منزل آمادگي دارد با كادري مجرب و متخصص به صورت شبانه روزي در خدمت همشهريان گرامي باشد.

كادر مجرب اين مركز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بيمار و پرستار كودك همواره با در نظر گرفتن آخرين استانداردهاي خدمات مراقبتي و پرستاري به ارائه خدمت پرداخته و آسايش و امنيت عزيزان شما را اولويت اصلي خويش قرار داده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر تنها كافي است كه با كارشناسان اين مركز تماس حاصل نموده و مشاوره رايگان دريافت نماييد.

مقالات ديگر:گل فروشي نياوران


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۸:۰۷ توسط:moragheb موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :