moragheb moragheb .

moragheb

مردان بيش از زنان در معرض ابتلا به كوويد۱۹ و عوارض آن هستند

محسن شتي روز سه شنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت ايرنا درباره ابتلاي مردان به ويروس كرونا به نسبت زنان افزود: اگر همه افراد و به خصوص مردان در ساعت فعاليت در خارج از منزل، فاصله فيزيكي را رعايت نكرده يا ماسك مناسب نداشته باشند يا در فضاهاي سربسته بدون تهويه حاضر باشند، ممكن است به ويروس كرونا مبتلا شوند.

وي ادامه داد: در صورت ابتلاي فرد به نوع كم علامت يا بدون علامت اين بيماري، فرد به عنوان حلقه انتقال ويروس كرونا از بيرون منزل به داخل نقش بازي مي‌كند و اعضاي خانواده و فرزندان را به خطر خواهند انداخت. زيرا افراد در خانه‌ها بدون ماسك و فاصله گذاري در كنار هم حضور پيدا مي‌كنند. در اين صورت، اعضاي خانواده اين فرد حتي بدون تخطي در رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، در معرض خطر ابتلا به بيماري كوويد ۱۹ قرار مي‌گيرند.

رييس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بيان كرد: همچنين در چنين شرايطي سالمنداني كه با خانواده‌ها زندگي مي‌كنند بيشتر از ساير اعضاي خانواده در معرض خطر قرار مي‌گيرند. بايد توجه كرد كه سالمندان بيشتر از ساير گروه‌هاي سني در معرض خطر ابتلا و عواقب ناشي از كرونا قرار دارند.

بروز افسردگي در سالمندان در دوران كرونا

شتي گفت: در سال جاري سالمندان بيشتر از هر زمان ديگري در معرض استرس‌هاي رواني قرار داشته‌اند. به طور مثال ۶۰ تا ۷۰ درصد سالمندان در دو سه ماه نخست آغاز همه گيري به دليل نگراني از ابتلا به اين بيماري، اصلا از منازل خود خارج نشده‌اند.

وي ادامه داد: يكي از مشكلات جهاني در دوران كرونا، افزايش خطر اضطراب و افسردگي به ويژه در گروه سني سالمندان است. زيرا اين افراد بيشتر از سايرين  در منازل مانده و تحرك بدني آنها كمتر شده است. اين تغييرات در كنار نگراني از ابتلا به بيماري و عوارض و عواقب وخيم آن وضعيت روحي رواني آنها را در وضعيت نامناسبي قرار داده است. همچنين كاهش روابط اجتماعي و كاهش شديد ديد و بازديدهاي خانوادگي و سركشي فرزندان و دوستان و آشنايان مي‌تواند منجر به افزايش احتمال بروز افسردگي در سالمندان ‌شود.

ارتباط مستمر مجازي با سالمندان را حفظ كنيد

رييس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت بيان كرد: بارها توصيه شده كه اگر نمي‌توانيم به دليل رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي مثل قبل دورهمي‌هاي خانوادگي با سالمندان خانواده داشته باشيم، لازم است ارتباط مستمر به صورت تصويري يا تلفني يا مجازي حتما وجود داشته باشد.

وي اظهار كرد: همچنين بايد مراقب باشيم محدوديت رفت و آمد و بسته بودن مطب‌ها كه عمدتا در ماه‌هاي اول شيوع كرونا اتفاق افتاد، منجر به كاهش مراقبت‌ها و از كنترل خارج شدن بيماري‌هاي زمينه‌اي سالمندان ما نشود.

از زمان شيوع ويروس كرونا در كشور(ابتداي اسفند سال 98) تاكنون يك ميليون و ۵۸۲ هزار و ۲۷۵ نفر به طور قطعي به ويروس كرونا مبتلا شده و ۵۹ هزار و ۵۷۲ از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

مقالات بيشتر:آسايشگاه سالمندان در محله گرگان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۲:۵۰ توسط:moragheb موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :