moragheb moragheb .

moragheb

آغاز واكسيناسيون سالمندان و جانبازان در آسايشگاه‌ها

فاز دوم واكسيناسيون براي مقابله با بيماري كرونا در كشور آغاز شد. روز پنجشنبه همزمان با روز ميلاد حضرت علي(ع) و روز پدر با حضورسعيد نمكي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و وحيد قبادي دانا رئيس سازمان بهزيستي، سالمندان كهريزك به‌عنوان يكي ديگر از گروه‌هاي آسيب پذيرو پرخطر كشور در مقابل بيماري كرونا واكسينه شدند.

به گزارش شفاآنلاين: به‌گفته وزير بهداشت، از روز گذشته تزريق واكسن به ۲۰ هزار سالمند و معلول به‌صورت رايگان آغاز شده و اميد است تا پايان شهريورماه ۱۴۰۰، بيشتر گروه‌هاي هدف واكسينه شوند. همچنين تزريق واكسن به گروه‌هاي پرخطر هيچ هزينه‌اي براي افراد نخواهد داشت.

آسايشگاه سالمندان كهريزك به‌عنوان بزرگترين مركز نگهداري سالمندان كشور در يك سال اخير براي حفاظت از جان سالمندان در مقابل بيماري كرونا با مشكلات بسياري مواجه بود به طوري كه پيش از اين محمدرضا صوفي‌نژاد مديرآسايشگاه كهريزك از ابتلاي چند سالمند با وجود رعايت كامل پروتكل‌هاي بهداشتي در اين مركز خبر داده و گفته بود: حدود يك هزار و ۴۰۰ سالمند در اين مركز مستقر هستند كه براي حفاظت از جان آنها ملاقات‌ها حذف شده و حتي از حضور خيرين در مركز جلوگيري مي‌شود.

علاوه بر استفاده مناسب از مواد ضدعفوني‌كننده و لباس‌ها و ماسك‌هاي مناسب حتي از تردد بين بخش‌هاي مختلف مركز جلوگيري مي‌شود. نيروها به‌صورت شيفتي و 14 روزه در مركز حضور مي‌يابند تا بتوانيم از همه‌گيري بيماري در ميان افراد حاضر در آسايشگاه پيشگيري كنيم.

حالا اما با تزريق اين واكسن قدمي بزرگ درحفاظت از جان سالمندان كهريزك برداشته شده است. به‌گفته وحيد قبادي دانا رئيس سازمان بهزيستي كشور، از ۱۴ هزار سالمندي كه در مراكز شبانه‌روزي تحت نظارت نگهداري مي‌شوند، با وجود رعايت كامل پروتكل‌هاي بهداشتي و تلاش‌هاي صورت گرفته ۳ هزار و ۱۷۶ نفر به كرونا مبتلا شدند. از اين تعداد ۲هزار و ۲۲۵ نفر كاملاً بهبود يافتند و ۵۰۶ نفر تحت درمان هستند. ۳۷۵ نفر هم با وجود همه اقدامات درماني انجام شده، جان خود را از دست دادند. در حقيقت در يك سال اخير كه همه دنيا با مشكلات ناشي از اين بيماري دست به گريبانند تقريباً ۲۲ درصد از كساني كه در مراكز سالمندان كشور نگهداري مي‌شوند به اين بيماري مبتلا و۲.۶ درصد از اين افراد فوت شدند.

به طور كلي در مجموع از ۷ هزار نفري كه در مراكز نگهداري سالمندان و معلولين به كرونا مبتلا شده‌اند، ۶ هزار نفر بهبود يافتند و ۷۰۰ نفر تحت درمان هستند. همچنين در مراكز شبانه‌روزي بهزيستي اعم از سالمندان، معلولان و فرزندان بي‌سرپرست و بدسرپرست در مجموع طي يك سال گذشته ۴۵۲ نفر به‌دليل ابتلا به كرونا ويروس جان خود را از دست داده‌اند. به‌روايت آمار درصد ابتلا در اين مراكز ۱۴ درصد و فوت ۸ دهم درصد بوده است. اقداماتي نظير تزريق رايگان واكسن آنفلوانزا در مهر و آبان‌ سال‌جاري براي ۸۰ هزار مددجو و پرسنل مراكز شبانه‌روزي در كنار رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي عامل اصلي كنترل بيماري و كاهش تعداد مبتلايان به كرونا به شمار مي‌آيد.

اما تزريق واكسن مي‌تواند سالمندان و گروه آسيب‌پذير حاضر در اين مراكز را بيش از پيش در برابر اين بيماري و عوارض ناشي از آن محافظت كند. از اين‌رو به نظر مي‌رسد اختصاص سهميه ۲۰ هزار تايي واكسن كرونا به مراكز بهزيستي در سراسر كشور در بخش اول كه به ترتيب به سالمندان، بيماران رواني مزمن، معلولان ذهني و جسمي-حركتي مقيم در مراكز شبانه‌روزي تزريق خواهد شد يكي از اقدامات مهم، مؤثر و حياتي براي اين گروه آسيب‌پذير خواهد بود. روزنامه ايران

مقالات بيشتر:خانه سالمندان در فلكه اول تهران پارس


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۸:۱۱ توسط:moragheb موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :