moragheb moragheb .

moragheb

طرح واكسيناسيون خانه به خانه ويژه سالمندان درقم به اجرا درآمد

قم- ايرنا- رييس مركز بهداشت شهرستان قم گفت: در راستاي افزايش ايمني سالمندان برنامه واكسيناسيون خانه به خانه با همكاري بسيج از هفته جاري دراين استان آغاز شده‌است.

بهاره زارع روز پنج‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ايرنا،‌ افزود: در اين طرح ليست سالمنداني كه واكسيناسيون آن‌ها كامل نيست تهيه شده كه ضمن تماس با اين گروه،‌ اقناع‌سازي لازم انجام مي‌شود.

وي افزود: در قالب اين طرح تيم‌هاي واكسيناسيون سيار به درب منازل سالمندان مراجعه مي‌كنند و در منزل با رضايت سالمندان تزريق واكسن انجام مي‌شود.

وي اظهارداشت: از آغاز طرح واكسيناسيون سالمندان در اين استان تاكنون، حدود ۱۲ هزار سالمند نوبت اول واكسن كرونا دريافت نكرده‌اند.

زارع گفت: با توجه به اين‌كه سالمندان از جمله گروه‌هاي پرخطر در زمينه ابتلا به بيماري كرونا محسوب مي‌شوند، اين قشر اولين گروهي بودند كه نسبت به واكسيناسيون آنان اقدام شد.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان شبانه روزي

وي با اشاره به لزوم ايمني سالمندان جامعه، اضافه كرد: همچنان هم بعد از گذشت حدود يك سال از برنامه واكسيناسيون تعدادي از سالمندان به مراكز واكسيناسيون مراجعه نكرده‌اند.

وي ادامه داد: متاسفانه در بررسي موارد بستري و مرگ‌ومير در موج پنجم و ششم شيوع كرونا مشخص شد، موارد بالايي از بستري و مرگ‌ومير مربوط به گروه سالمنداني است كه يا واكسن نزده‌اند و يا واكسيناسيونشان كامل نبوده‌است.

افراد بالاي ۶۰ سال در سنين سالمندي قرار دارند و در استان قم نيز ۱۳۰ هزار سالمند زندگي مي‌كنند.

وضعيت كرونايي قم كه از روز هشتم بهمن‌ماه به رنگ قرمز درآمده بود، روز ششم اسفندماه نارنجي شد.

شهروندان براي طرح هرگونه پرسش درباره ويروس كرونا مي‌توانند با شماره تلفن‌هاي ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگيرند و براي كسب آخرين خبرهاي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قم، به كانال آن به نشاني webdaqom@ در فضاي مجازي و يا تارنماي آن به نشاني اينترنتي www.muq.ac.ir مراجعه كنند.

همه ايرانيان مي‌توانند به‌منظور تعيين زمان‌بندي و نوبت‌دهي «تزريق واكسن بيماري كوويد-۱۹» براي گروه‌هاي سني اعلام شده و نيز ثبت‌نام «كارت واكسن ديجيتال»، به «سامانه ثبت‌نام واكسيناسيون كرونا» به نشاني اينترنتي https://salamat.gov.ir مراجعه كنند.

همشهريان قمي در صورت مشاهده هرگونه علامتي در رابطه با ويروس «كرونا» در خود و افراد خانواده، مي‌توانند به «مركزهاي جامع سلامت» امام حسن عسكري(ع) در شهرك امام حسن عسكري(ع)، امام خميني(ره) در بلوار شهيد كريمي (بنياد)، فرقاني در انتهاي شيخ‌آباد، پرديس در پرديسان (خيابان ايمان)، خوراكيان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نيروگاه، شهدا در خيابان انقلاب اسلامي (چهارمردان)، پنبه‌چي در خيابان امام خميني(ره) و جندقيان در خيابان زاويه مراجعه و خدمات «رايگان» دريافت كنند.

مقالات ديگر:خدمات مجالس ختم تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۸:۰۷ توسط:moragheb موضوع:

بيشتر بيماران كرونايي بستري در مراقبت‌هاي ويژه سالمندان هستند

ايسنا/خراسان رضوي رئيس بيمارستان هاشمي‌نژاد مشهد گفت: اكثر بيماران بدحال مبتلا به كرونا كه نياز به بستري در بخش‌هاي مراقبت ويژه دارند عموما افراد سالمند داراي بيماري زمينه‌اي هستند.

دكتر محمد موسوي اظهار كرد: مراجعه به موقع بيماران به خصوص در افراد سالمند و داراي بيماري زمينه‌اي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. اكثر بيماران بدحال مبتلا به كرونا كه نياز به بستري در بخش‌هاي مراقبت ويژه دارند عموما افراد سالمند داراي بيماري زمينه‌اي هستند.

وي همچنين بيان كرد: درصد بالايي از بيماران در شرايط بدي از بيماري مراجعه مي‌كنند. زماني كه بيماري پيشروي كند اكثرا كار خاصي براي بيمار نمي‌توان انجام داد؛ بنابراين اگر بيماري فرد بيش از ۵ روز طول كشيد حتما بايد به مراكز درماني سطح بالاتر مراجعه كند و در صورت صلاحديد بستري و تحت مراقبت قرار گيرد.

مقالات بيشتر:قيمت خانه سالمندان تهران

رئيس بيمارستان هاشمي‌نژاد مشهد با اشاره به اينكه روزانه ۱۵ تا ۲۰ بيمار جديد كوويد در اين مركز درماني بستري مي‌‎شوند، اظهار كرد: همچنين روزانه ۵۰ تا ۶۰ بيمار سرپايي كوويد به كلينيك تنفسي اين بيمارستان مراجعه مي‌كنند كه يك سوم آنها نياز به بستري دارند.

به گزارش وبدا، موسوي گفت: مردم بايد آگاه باشند كه اگر بيماري بيش از ۵ روز طول كشيد و علائمي مانند تب ادامه‌دار، تنگي نفس، عدم تحمل غذا و كاهش سطح اكسيژن داشتند، حتما بايد به بيمارستان مراجعه و مراقبت‌هاي ويژه‌اي دريافت كنند.

وي عنوان كرد: اميكرون سويه‌اي از بيماري كرونا است؛ بنابراين مردم نبايد ساده‌انگارانه با اين بيماري برخورد كنند چرا كه مي‌تواند باعث خطرات جاني براي بيماران شود.

مقالات ديگر:توليد كننده شيد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۳:۵۲ توسط:moragheb موضوع:

كيفيت هواي تهران براي گروه‌هاي حساس ناسالم است

كيفيت هواي تهران براي گروه‌هاي حساس ناسالم استكيفيت هواي پايتخت امروز ۲۹ بهمن ماه براي گروه هاي حساس يعني بيماران قلبي، سالمندان و زنان باردار در شرايط ناسالم است.

Qبه گزارش تهران پرس به نقل از شركت كنترل كيفيت هواي تهران، هواي تهران از لحاظ غلظت آلايندگي ذرات معلق با قطر كمتر از ۲.۵ ميكرون به شاخص لحظه‌اي ۱۰۴ رسيده است.

اين در حالي است كه ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون در ۲۴ ساعت گذشته منتهي به ساعت هشت صبح امروز بر روي شاخص ۹۸ و در شرايط سالم براي آحاد جامعه بود.

مقالات بيشتر:مركز نگهداري از سالمند

همچنين در همين مدت، غلظت آلاينده ذرات معلق با قطر كمتر از ۱۰ ميكرون بر روي شاخص عددي ۵۶، اُزن ۲۷، دي اكسيد نيتروژن ۶۸ و مونوكسيدكربن ۲۷ قرار داشت.

ايستگاه هاي شهرداري منطقه ۱۶، اتوبان محلاتي منطقه ۱۴ و فتح منطقه ۹ به ترتيب با شاخص هاي عددي ۴۱، ۶۱ و ۶۴ طي ۲۴ ساعت گذشته از لحاظ آلايندگي ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون، كمترين آلايندگي را به ثبت رساندند.

از سوي ديگر ايستگاه شهرداري منطقه ۱۹ با شاخص ۱۶۴، دانشگاه علم و صنعت منطقه ۴ با شاخص ۱۵۲ و ايستگاه فرمانداري منطقه ۲۰ با شاخص ۱۳۷ از لحاظ آلاينده ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون بيشترين آلايندگي را ثبت كردند.

شاخص كيفيت هوا معياري براي تعيين روزانه كيفيت هوا و ميزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است كه به ترتيب از صفر تا ۵۰ در شرايط پاك يا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرايط قابل قبول يا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرايط ناسالم براي گروه حساس يا نارنجي، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرايط ناسالم براي همه يا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرايط بسيار ناسالم يا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرايط خطرناك يا ارغواني تعيين شده است.

از ابتداي امسال ۲ روز هواي پاك، ۲۲۴ روز هواي قابل قبول يا همان سالم و ۱۰۲ روز هواي ناسالم براي گروه هاي حساس و ۶ روز هواي ناسالم براي همه گروه ها در تهران به ثبت رسيده است.

مقالات ديگر:محضر عقد شيك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۶:۴۰ توسط:moragheb موضوع:

روشي براي كاهش خطر ابتلاي سالمندان به كرونا در توكيو

استاندار توكيو طرحي براي پيشگيري از گسترش سويه اميكرون از طريق خانوارها اعلام كرده است.

به گزارش اقتصادآنلاين به نقل از ايسنا، "كوئيكه يوريكو"، استاندار توكيو، پايتخت ژاپن گفت كه تعداد بيماران بدحال در اين كلانشهر در حال افزايش است و در صورت ادامه اين وضعيت، تاثير شديدي بر زندگي مردم در پايتخت خواهد گذاشت

كوئيكه گفت: دولت به سالمنداني كه مايل هستند از اعضاي خانواده خود كه به كرونا مبتلا شده اند، جدا و در هتل اقامت كنند، يارانه پرداخت خواهد كرد. هدف از اين كار پيشگيري از سرايت بيماري به افرادي در جامعه است كه با خطر وخيم شدن حالشان مواجه هستند.

مقالات بيشتر:بهترين آسايشگاه سالمندان تهران

توكيو روز جمعه بيش از ۲۰ هزار مبتلاي جديد را اعلام كرد و هشت نفر از مبتلايان كه همه آنها بالاي ۶۰ سال سن داشتند، جان خود را از دست داده اند.

بنابر گزارش شبكه تلويزيوني ان اچ كي، همچنين تنها در روز گذشته در سراسر ژاپن بيش از ۹۵ هزار مبتلاي جديد و ۱۰۱ فوتي گزارش شده و اين اولين بار از ژوئيه سال گذشته است كه شمار فوتي‌ها در يك روز، يك عدد سه رقمي شده است.

مقالات ديگر:باغ تالار شرق تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۹:۱۶ توسط:moragheb موضوع:

۱.۵ ميليون سالمند ايراني بيش از ۲ بيماري مزمن دارند

معاون پرستاري وزارت بهداشت گفت: اكنون ۸ ميليون سالمند در كشور داريم كه ۱.۵ ميليون نفر از آنها بيش از دو بيماري مزمن دارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پويا، حميدرضا عزيزي، رئيس انجمن ملي پرستاري جامعه نگر در دهمين جلسه كارگروه پرستاري جامعه نگر گفت: توسعه پرستاري جامعه نگر يكي از اولويت‌هاي خدمات پرستاري در كشور است و جزو اولويت‌هاي سازمان نظام پرستاري و معاونت پرستاري است و يكي از مسائل اساسي در بدنه پرستاري كشور است.

وي افزود: خدمات پرستاري جامعه نگر در خدمات مراكز هوم كر (مراقبت پرستاري در منزل) خلاصه نمي شود بلكه شبكه اي از خدمات كوتاه مدت، بلند مدت و در ارتباط با جامعه است كه مي تواند توسعه پيدا كند و ظرفيت بزرگي براي توسعه نقش ها و خدمات پرستاري در سطح جامعه است.

عباس عبادي، معاون پرستاري وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين جلسه گفت: در جلسه گذشته كميته علمي كرونا درباره نقش هوم‌كر در ايام كرونا و تاثير آن بر كاهش بستري‌ها بحث و بر اين نكته تاكيد شد كه اگر سيستم كنترلي دقيقي بر فعاليت برخي پرستارنماها وجود نداشته باشد مشكلاتي ايجاد مي‌كند و مثل يك تيغ دو لبه به خود مراكز مراقبت پرستاري دز منزل آسيب مي زند.

مقالات ديگر:پرستار سالمند

وي افزود: نگاه هوم‌كر ارتقاي سلامت مردم است. وظيفه آن فقط انجام يكسري خدمات مثل تزريقات نيست و جنبه علمي پرستاري نبايد مغفول بماند. هر زمان پرستاران خدمات علمي ارائه كرده اند چون به زبان ساده بيان كرده اند، جايگاه علمي لازم را پيدا نكرده است، بنابراين بايد جايگاه علمي خدمات پرستاري توجه داشته باشيم.

صدور 1049 مجوز مركز خدمات پرستاري در منزل در كشور

معاون پرستاري وزير بهداشت تاكيد كرد: در حوزه خدمات مراقبت در منزل بايد قبل از اينكه نگاه درآمدزايي، كسب درآمد حلال و كارآفريني داشته باشيم. به عنوان پيشتازان و پيشگامان هوم‌كر حتما وظيفه كار علمي كردن و وكيل مدافع بيمار بودن را انجام دهيم. اين كار باعث حذف افراد غيرحرفه‌اي مي‌شود.

وي ادامه داد: واقعيت اين است كه سياست وزارت بهداشت توسعه هوم‌كر است و تاكنون 1049 مجوز در اين زمينه نيز صادر شده است و 736 مورد آن فعال است. بنابراين حدود 300 مركز هوم كر ثبت شده اما فعاليت ندارند. اميدواريم تا چهار سال آينده تعداد مراكز هوم كر فعال به دو تا سه برابر برسد و آيين‌نامه اين مراكز هم بازبيني مي‌شود.

عبادي گفت: براي توسعه مراكز هوم كر و بهبود نظارت بر اين آنها، راهبرد وزارت بهداشت كمك به تقويت اتحاديه‌ها و سنديكاهاي مرتبط با هوم‌كر است. بايد سنديكاهاي هوم كر به سمت همگرايي حركت كنند. اتحاديه ها بايد افراد غيرمتخصص را شناسايي و آنها را معرفي كنند تا برخورد صورت بگيرد. اين متخلفان بايد از طريق مراجع قانوني تنبيه شوند. هزينه اين تخلفات بايد بالا برود تا كسي جرئت ورود به مسائل تخصصي در حوزه خدمات پرستاري و هوم كر را نداشته باشند.

معاون پرستاري وزارت بهداشت افزود: سيستم دولتي نمي تواند براي نظارت بر همه اين مراكز ورود كند و اگر هم وارد اين حوزه شود خطر بروز فساد وجود دارد.

 

عبادي گفت: در هر صورت راهبرد وزارت بهداشت توسعه مراكز مراقبت در منزل و واگذاري نظارت به اتحاديه ها و سنديكاهاست. فعالان اين حوزه حتما براي اصلاح آيين نامه ها مشاركت كنند. منفعل نباشند. اين همكاري به منافع مردم كمك مي كند. بايد منافع بيماران و مردم در نظر گرفته شود، حاصل همه اين كارها خيري است كه به مردم مي رسد.

وي ادامه داد: بايد از تكنولوژي روز و از ظرفيت فضاي مجازي و هوش مصنوعي استفاده كنيم. به خدمات الكترونيك مراقبت در منزل و متاورس فكر كنيد، همكاران فعال در حوزه هوش مصنوعي، برخي كشورها مثل امارات وزارت هوش مصنوعي ايجاد كرده و اگر توجه نكنيم دچار عقب ماندگي مي شويم.

معاون پرستاري وزارت بهداشت گفت: در كنار خدمات مراقبت در منزل همزمان مي توان هلدينگ هايي ايجاد كرد بايد به هاسپيس (مراقبت تسكيني) فكر كنيم. سال‌هاي پيش رو آمار سالمندي و بيماري سرطان افزايش خواهد يافت، هم اكنون 8 ميليون سالمند در كشور داريم كه 1.5 ميليون نفر از آنها بيش از دو بيماري مزمن دارند. بنابراين در سال‌هاي پيش رو بايد از سالمندان مراقبت كنيم. به دليل تك‌فرزندي كه در دهه 70 و 80 رخ داد سالمندان آينده تنها خواهند شد بنابراين نياز به خدمات پرستاري در منزل افزايش خواهد يافت.

عبادي اعلام كرد: براي ساماندهي مراكز هوم كر مجوزها را راحت صادر مي‌كنيم و نظارت ها و كنترل ها را بسيار سختگيرانه انجام مي دهيم. بايد به موضوع تعارض منافع نيز دقت كنيم. در زمينه پيشگيري از تضاد منافع در هوم كر سازمان نظام پرستاري و اتحاديه‌ها بايد دقت داشته باشند و نقش كنترلي و سياستگذاري را به طور مشترك دنبال كنند.

وي افزود: بايد به ارزان سازي و كيفي سازي خدمات هوم كر توجه شود. حمايت وزارت بهداشت از ارائه خدمات هوم‌كر وجود دارد و سالهاي آينده در حوزه پرستاري، عرصه توسعه خدمات مراقبت در منزل است به شرطي كه به سمت كيفي شدن خدمات و مراقبت از حقوق مردم توجه شود.

معاون پرستاري گفت: آيين نامه مراكز هوم كر با نگاه به آينده قابل اصلاح است چون مدل ارائه خدمت در حال تغيير است و بايد نگاه رو به جلو داشته باشيم. نگاه وزارت بهداشت تسهيل كردن مجوز، واگذاري پايش و نظارت به اتحاديه هاي غير دولتي است و در معاونت پرستاري با همكاري نظام پرستاري براي واقعي كردن تعرفه‌هاي خدمات هوم كر و حمايت بيمه‌اي تلاش مي شود.

وي افزود: در مورد ايجاد هوم كر دولتي هم بايد فكر شود، هر چند ممكن است مخالفاني هم داشته باشد اما برخي مردم امكان استفاده از خدمات مراكز هوم كر خصوصي را ندارد و اگر مددكاري بيمارستان كمك نكند، حتي نمي‌توانند از بيمارستان ترخيص شوند اما به لحاظ حقوق شهروندي حق دارند از اين خدمات استفاده كنند و لازم است با نگاه مثبت ايجاد اين مراكز هم بررسي شود.

عبادي تاكيد كرد: نگاه وزارت بهداشت تقويت بخش خصوصي است اما با توجه به وضعيت اقشار كم درآمد بايد به حقوق آنان نيز توجه كنيم.

توجه به تكنولوژي هاي ديجيتال در توسعه خدمات پرستاري

محمد ميرزابيگي، رئيس كل سازمان نظام پرستاري در اين جلسه گفت: اولين بار است كه 5 نسل همزمان با هم زندگي مي‌كنند. يك نسل سالمندان هستند كه به خدمات پرستاري نياز دارند. دو نسل مسلط بعدي نسل مديريتي حاكم بر جامعه و نسل جوانان و نوجوانان هستند كه منتقد و داراي شكاف نسلي زياد هستند. بيشترين شكاف نسلي بر سر گذر جوامع از مباحث مديريتي است كه تحت عنوان نسل پنجم مديريتي، بازاريابي و دانشگاهها از آن‌ها ياد مي‌شود و در مجموع از سنت به سمت مدرنيته مي رود.

 

وي افزود: نسل چهار به پنج دچار چرخش شديد به سمت ديجيتالي شدن است. عرصه خدمت براي آنها به شدت ديجيتالي شده است به طوري كه اين نسل با نسل پدران خود اشتراك فكري و فيزيكي كافي ندارند. اين نسل به لحاظ خدمتي كه مي گيرد يا خدمتي كه ارائه مي كند، مدام از وسايل ديجيتال هوشمند استفاده مي كند.

رئيس كل سازمان نظام پرستاري ادامه داد: دنيا با بحث افزايش سن روبروست و به علت رفاه زدگي بيماري‌هاي غيرواگير افزايش يافته است، كوويد19 هم نشان داد بيماري‌هاي واگير هم تمام شدني نيست. اين مسائل و نيازهايي به وجود آورده امكان پاسخگويي زيادي ايجاد كرده است.

وي گفت: در عرصه دنياي مجازي كه گسترده تر از فضاي مجازي است، خدمات پرستاري بايد از نسل اول تا پنجم متناسب با نيازهاي اين نسل‌ها ارائه شود و عرصه هوم‌كر در اين زمينه موفق‌تر و مستقل تر خواهد بود و پرستاران در عرصه خدمت غيربيمارستاني مي‌توانند انقلاب جديدي ايجاد كنند.

ميرزابيگي افزود: در اين فضاي ديد مراكز هوم كر و مراقبت در منزل بايد بتوانند نيروهاي جديد را در كنار خودشان داشته باشند و براي فعاليت در فضا و عرصه جديد آماده شوند تا با توجه به نيازها و شرايط جديد ابتكار عمل را از دست ندهند.

مقالات بيشتر:شيشه بري يوسف آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۴:۴۷ توسط:moragheb موضوع:

شكستگي مچ در سالمندان را فقط گچ بگيريد

شكستگي، يكي از معضلات مهم سالمندان است كه گاه منجر به جراحي هاي گران قيمت و پر دردسر مي گردد. اما در خصوص شكستگي مچ دست، محققان انگليسي نشان داده اند كه تاثير گچ گرفتن سنتي بدون استفاده از هر گونه پين فلزي، مي تواند براي بهبودي اين مشكل كافي باشد.

به گزارش سيناپرس، نتايج يك مطالعه اخيرا منتشرشده توسط مجله معتبر BMJ نشان مي‌دهد كه استفاده از پين هاي فلزي يا اصطلاحا سيم‌هاي K براي نگه داشتن استخوان‌هاي شكسته مچ دست، عملكردي بهتر از گچ‌گيري هاي مرسوم ندارد.

شكستگي مچ دست امري شايع به خصوص در زنان مسن است. اگر طي اين شكستگي، قطعات استخواني جابجا شده و از تراز طبيعي خود خارج شده باشند، اغلب نياز به  برخي دستكاري ها و سپس جراحي براي وارد كردن سيم‌ها يا صفحات فلزي دارند.

مقالات بيشتر:بهترين سراي سالمندان تهران

اما در برخي موارد نيز صرفا از گچ گيري سنتي به عنوان يك جايگزين غيرجراحي براي نگه داشتن استخوان‌ها در موقعيت صحيح خود استفاده مي شود.به گزارش سيناپرس، جراحي، معمولا گران است و ضمنا خطراتي را نيز براي بيمار به همراه دارد، در حالي كه گچ قالبي ارزان‌تر است، اگرچه بايد ديد كه آيا نتيجه عملكردي، يكسان است يا خير.

پژوهشگران بين الملل به رهبري دانشگاه آكسفورد انگلستان، براي درك اين موضوع مهم، پيشرفت در بهبودي شكستگي مچ را در 500 فرد بزرگسال با ميانگين سني 60 سال در 36 بيمارستان زيرمجوعه  NHS بين ژانويه 2017 تا مارس 2019 پيگيري كردند.

بررسي هاي فوق نشان داد چه آن هايي كه از پين فلزي استفاده كرده بودند و چه آن ها كه صرفا مچ خود را گچ گرفته بودند، كيفيت زندگي و همچنين الگوي بهبودي مشابهي را نشان مي دهند.

البته، از هر هشت بيمار درمان شده با گچ قالبي، يك نفر به دليل از دست دادن موقعيت شكستگي در شش هفته اول پس از آسيب، به جراحي بعدي نياز داشت، ولي ساير عوارض، نادر بودند.به گزارش سيناپرس، اين محققان مي گويند: مي توان گفت عمليات تثبيت از طريق جراحي با سيم‌هاي K عملكرد بهتري را براي بهبودي مچ دست دچار شكستگي بعد از 12 ماه ارائه نمي‌كند.

بر اين اساس، شكستگي هاي مچ در سالمندان را مي توان پس از عمل جا انداختن معمول، با استفاده از گچ گيري معمولي تثبيت نموده و نتايج مناسبي را به دست آورد.

نويسنده: محمدرضا دلفيه

مقالات ديگر:آموزشگاه موسيقي شهرك گلستان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۶:۳۸ توسط:moragheb موضوع:

با اين ۴ خوراكي آب را براي سالمندان طعم‌دار كنيد

با اين ۴ خوراكي آب را براي سالمندان طعم‌دار كنيداضافه كردن برخي تركيبات به آب، علاوه بر اين كه طعم بهتري به آب مي‌دهد و نوشيدن ميزان كافي از آن را آسان‌ترمي‌كند، به تقويت سلامت سالمندان نيز كمك مي‌كند.

به گزارش شهرآرانيوز، سم‌زدايي فرايندي ضروري براي بدن است كه موجب بهبود سيستم هضم و جذب، افزايش انرژي، تقويت سيستم ايمني، كمك به كاهش وزن، شادابي و نشاط پوست، تنفس بهتر، تاخير در پيري، جلوگيري از ريزش مو و افزايش قدرت تفكر مي‌شود. يكي از بهترين راه‌هاي تسريع و شدت بخشيدن به روند سم‌زدايي، نوشيدن آب است، اما متاسفانه بسياري از سالمندان از مصرف آب پرهيز مي‌كنند. به همين دليل با طعم‌دار كردن آن با مواد طبيعي و مفيد، نه تنها نوشيدن آب راحت‌تر مي‌شود بلكه به خواص آن هم اضافه خواهد شد

مقالات بيشتر:خانه سالمندان

۱- ليمو

 هزاران دليل وجود دارد براي اين كه روز خود را با آب و ليمو شروع كنيد! اين تركيب نه تنها به زدودن سم‌هاي بدن كمك مي‌كند، بلكه انرژي‌بخش است و احساسي از تازگي و نشاط به شما مي‌دهد.

۲- خيار

از آن‌جايي كه خيار بدن را مرطوب نگه مي‌دارد، فوايد بي‌شماري براي سلامتي به همراه دارد. اين ويژگي‌ها زماني كه با آب تركيب مي‌شود چندين برابر مي‌شود و يك نوشيدني با خاصيت ضدالتهابي در اختيار ما مي‌گذارد.

۳- نعناع

نعناع منبعي سرشار از آنتي اكسيدان است كه به رفع سوء هاضمه و درد معده هم كمك قابل توجهي مي‌كند. علاوه بر اين، آب و نعناع نوشيدني جذاب و بدون شكري است كه خاصيت سم‌زدايي هم دارد.

۴- زنجبيل

اين گياه و ادويه نسبتا تند ماده‌اي بي‌نظير است كه در بهبود سيستم هضم غذا و جذب مواد مغذي هم تاثير دارد؛ بنابراين توصيه مي‌شود چند تكه كوچك زنجبيل به آب اضافه كنيد و از نوشيدن آن لذت ببريد.

منبع: آخرين خبر

مقالات ديگر:گل فروشي نياوران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۴:۴۴ توسط:moragheb موضوع:

معامله با سالمندان در چه صورت باطل است؟

مشاوره حقوقي آنلاين؛ گاهي سالمند در شرايط حجر و ناتواني قرار مي‌گيرد، يعني قدرت تشخيص مسائل اقتصادي را ندارد و قادر به تشخيص مصلحت خود نيست.

معامله با سالمندان در چه صورت باطل است؟

رويداد۲۴ برخي افراد به دليل ضعف در تصميم‌گيري، تحت عنوان معاملات محجورين مورد حمايت قانون‌گذار قرار دارند. اين افراد هم مانند ديگر اشخاص جامعه معاملاتي انجام مي‌دهند كه درستي يا نادرستي آن معامله محل ترديد است.

معامله با سالمندان

در قانون امور حسبي، براي افرادي كه به واسطه ضعف، قدرت تشخيص مسائل اقتصادي را ندارند و قادر به تشخيص مصلحت خود نيستند، تدابيري انديشيده شده است.

مقالات بيشتر:نگهداري از سالمند

اولين مرحله آن صدور حكم حجر براي اين افراد است. با اين حكم مانع سوءاستفاده افراد سودجو از شخص محجور مي‌شوند. از طرفي قانون نسبت به اين اشخاص محدويت‌هايي را نيز اعمال مي‌كند. تا جايي كه حتي به اشخاص محجور اجازه هيچ‌گونه تصرفي در اموالشان را نمي‌دهد و علت اين امر جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي از شخص محجور است.

طبق قانون، دادگاه موظف است براي اين اشخاص قيم تعيين كند. شخص قيم بر اعمال و معاملات وي نظارت كرده تا ضرر و زيان مالي به وي وارد نشود.

پس از تعيين قيم همه دارايي و اموال شخص محجور در اختيار وي قرار مي‌گيرد. او بايد اموال و دارايي شخص محجور را مديريت كند. قيم حق ندارد هيچ‌گونه دخل و تصرفي را كه خلاف مصلحت محجور است در اموال و دارايي وي ايجاد كند.

اگر سالمندي كه محجور است، قبل از فوت خود اقدام به انجام معاملاتي به ضرر خود و وراثش كند و ورثه ايشان از انجام چنين معاملاتي اطلاعي نداشته باشند و  بعد از فوت سالمند محجور مطلع شوند، مي‌توانند با ارائه اسناد و مدارك و شهودي، حجر متوفي را اثبات كرده و تقاضاي ابطال معاملات صورت گرفته را بخواهند، كه دراين‌صورت تمام معاملات متوفي محجور قبل از فوتش هم باطل خواهد شد.

منبع: مجله دلتا

مقالات ديگر:گل فروشي زعفرانيه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۸:۴۶ توسط:moragheb موضوع:

افسردگي در سالمندان

 

شايد تنها و منزوي هستيد (كه اين موضوع به‌نوبه خودمي‌تواند به افسردگي منجر شود) و كسي در كنارتان نيست كه متوجه آشفتگي شما شود.

شفاآنلاين>سلامت> آيا ديگر به فعاليت‌هاي محبوب‌تان علاقه نداريد؟ آيا احساس ناتواني و نااميدي امان‌تان را بريده است؟ آيا سپري‌كردن ايام روزبه‌روز براي‌تان سخت‌تر و سخت‌تر مي‌شود؟ نگران نباشيد. بسياري از سالمندان با اين وضعيت دست‌وپنجه نرم مي‌كنند.

فارغ از اينكه سوابق و دستاوردهاي ما چيست، با بالارفتن سن، افسردگي سراغ همه مي‌آيد! علائم افسردگي در سالمندان به تمام شئون زندگي تسري مي‌يابند و بر انرژي، اشتها، خواب، علاقه به كار، سرگرمي و روابط اجتماعي آن‌ها تاثير مي‌گذارد. بااين‌حال، براي سرحال‌بودن، شادابي و بهبود كيفيت زندگي در دوران سالمندي روش‌هاي فراواني در دسترس است. در اين مقاله با نشانه‌هاي افسردگي در سالمندان و راه‌هاي مقابله با آن‌ها آشنا مي‌شويد. وقتي پا به سن مي‌گذاريم، افسردگي در كمينِ همه ماست. اما متاسفانه اكثر سالمندانِ افسرده علائم افسردگي را تشخيص نمي‌دهند و گام‌هاي لازم را براي مقابله با آن برنمي‌دارند. ناديده‌گرفتن افسردگي در سالمندي دلايل فراواني دارد:

شايد فكر مي‌كنيد بي‌حس‌وحال‌بودن‌تان طبيعي است و افسردگي جزئي از فرايند پيرشدن است.

شايد تنها و منزوي هستيد (كه اين موضوع به‌نوبه خودمي‌تواند به افسردگي منجر شود) و كسي در كنارتان نيست كه متوجه آشفتگي شما شود.

شايد متوجه نيستيد كه مشكلات جسمي‌تان نشانه‌هاي افسردگي هستند (نشانه‌هاي جسمي افسردگي).

شايد از حرف‌زدن درموردِ احساسات‌تان يا كمك‌خواستن از ديگران اِبا داريد.

مهم است بدانيد كه افسردگي جزئي ناگزير از فرآيند پيرشدن و نشانه ناتواني يا ضعف شخصيت نيست. هر كسي فارغ از گذشته و موفقيت‌هايش ممكن است به افسردگي دچار شود. وقتي وارد دوران سالمندي مي‌شويم زندگي‌مان تغيير مي‌كند: تغييراتي مانند بازنشستگي، مرگ عزيزان، كاهش سلامتي و.... اين تغييرات مي‌توانند به افسردگي منجر شوند اما اين وضعيت واقعا اجتناب‌پذير است. با وجود همه چالش‌هاي دوران كهن‌سالي، مي‌توان براي شاد بودن و اميدواري در دوران طلايي سالمندي گام‌هايي برداشت. افسردگي جزئي ناگزير از فرآيند پيرشدن و نشانه ناتواني يا ضعف شخصيت نيست.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان شبانه روزي

براي تشخيص افسردگي كهن‌سالي بايد علائم و نشانه‌هاي آن را شناخت. علائم هشداردهنده شامل اين موارد هستند:

> غم يا احساس ياس؛

ازدست‌دادن حس ارزشمندبودن (نگراني از سربارديگران‌بودن، احساس بي‌ارزش‌بودن يا نفرت از خود)؛

دردها و رنج‌هاي غيرقابل‌توضيح يا تشديدشده؛

ازدست‌دادن علاقه به فعاليت‌هاي اجتماعي و سرگرمي‌ها؛

كندشدنِ آهنگ صحبت‌كردن يا حركت‌كردن؛

كاهش وزن يا اشتها؛

افزايش مصرف دخانيات و مشروبات الكلي؛

احساس ناتواني يا نااميدي؛

فكركردنِ دائمي به مرگ يا خودكشي؛

بي‌انگيزگي و كاهش انرژي؛ > مشكلات حافظه؛

اختلالات خواب (دشواري در به‌خواب‌رفتن يا خوابيدن يا خواب آلودگي در طول روز)؛

بي‌توجهي به مراقبت‌هاي شخصي (حذف برخي وعده‌هاي غذايي، فراموش‌كردن زمان مصرف داروها، اهميت‌ندادن به بهداشت فردي).

درمان ناراحتي روحي؛ افسردگي چه تفاوتي با ناراحتي دارد؟

> سالمندانِ افسرده لزوما غمگين نيستند

شايد غم و افسردگي را همزاد هم تصور كنيم اما بسياري از سالمندانِ افسرده اعلام مي‌كنند كه غمگين نيستند. اين سالمندان درعوض از بي‌انگيزگي، بي‌انرژي‌بودن يا مشكلات جسماني شكايت مي‌كنند. درواقع، مشكلات جسماني مانند درد مفاصل (آرتروز) يا سردردهاي تشديدشونده غالب‌ترين نشانه‌هاي افسردگي در سالمندان است. با پيرشدن چيزهاي زيادي را از دست مي‌دهيم. ازدست‌دادن دردناك است، خواه از دست دادن شغل باشد يا توانايي حركت، سلامتي، استقلال يايكي از عزيزان. عزاداري و غصه‌خوردن در اين مواقع كاري طبيعي و سالم است، حتي اگر مدتي طولاني ادامه يابد.

تشخيص غم از افسردگي به اين سادگي‌ها نيست. اين‌دو نشانه‌هاي مشتركِ فراوان دارند. البته راه‌هايي براي تشخيص آن‌ها وجود دارد:

احساس غم فراز و فرودهاي بيشتري دارد و گستره وسيع‌تري از عواطف را شامل مي‌شود. فردِ غمگين روزهاي خوب و بد زيادي دارد. شما در همان حال كه غمگين و عزادار هستيد كماكان لحظاتي شاد و لذت‌بخش را تجربه مي‌كنيد. اگر افسرده باشيد، احساس پوچي و ياس همراهِ هميشگيِ شماست. غمگين‌بودن محدوديت زمانيِ خاصي ندارد. اگر غمِ شما به‌مرورِزمان كاهش نيافت و تمام نشانه‌هاي لذت‌بردن (خنديدن به يك لطيفه خنده‌دار، لذت‌بردن از درآغوش‌كشيده‌شدن، كِيف‌كردن از يك غروب دل‌انگيز و...) را از شما گرفت، احتمالا افسرده هستيد.

> دلايل افسردگي در سالمندان

افسردگي در سالمندان - سالمند افسرده خيره به پنجره

با پابه‌سن‌گذاشتن دگرگوني‌هايي عظيم در زندگي ما روي مي‌دهد. اين تغييرات مي‌توانند احتمال افسردگي را افزايش دهند و شامل موارد زير هستند:

۱. مشكلات سلامت

بيماري‌ها يا معلوليت، دردهاي مزمن يا شديد، كاهش توانايي‌هاي شناختي، تخريب شكلِ بدن به‌علت جراحي يا مريضي و... مي‌توانند در بروز افسردگي موثر باشند.

۲. تنهايي و انزوا

عواملي مانند تنها زندگي كردن، كاهش تدريجي تعاملات اجتماعي در پي مرگ يا جابه‌جاشدن دوستان و آشنايان، كاهش تحرك به‌علت مريضي يا ازدست‌دادن امكان رانندگي مي‌توانند منجر به افسردگي شوند.

۳. كاهش احساس سودمندي

بازنشستگي مي‌تواند با ازدست‌دادن حس هويت، شان اجتماعي، اعتماد به نفس و امنيت اقتصادي همراه باشد و خطر بروز افسردگي را افزايش دهد. ايجاد محدوديت‌هاي جسمي براي انجام‌دادن فعاليت‌هاي موردعلاقه نيز در كاهش حس سودمندي موثر است.

۴. ترس‌ها

شامل ترس از مرگ يا مردن و همچنين اضطراب درمورد مشكلات مالي يا بيماري‌ها.

۵. مرگ عزيزان

مرگ دوستان، اعضاي خانواده، حيوانات خانگي يا همسر و شريك زندگي از دلايل عمده افسردگي در سالمندان است.

> بيماري‌هايي كه خطر افسردگي را

افزايش مي‌دهند

مشكلات پزشكي مي‌توانند (به‌شكل مستقيم يا به‌شكل واكنشي رواني به بيماري) سالمندان را افسرده كنند. آگاهي از اين موضوع اهميت بسيار دارد. هر نوع بيماري مزمن (به‌ويژه اگر دردناك، ناتوان‌كننده يا خطرناك باشد) مي‌تواند به افسردگي منجر شود يا نشانه‌هاي افسردگي را تشديد كند. اين بيماري‌ها شامل موارد زير هستند: بيماري پاركينسون؛ اختلال در تيروئيد؛ سكته؛ كمبود ويتامين B۱۲؛ بيماري قلبي؛ زوال عقل و آلزايمر؛ سرطان؛ بيماري‌هاي خودايمني؛ ديابت؛ سختاك‌هاي چندگانه (ورم و التهاب مزمن).

افسردگي گاهي تاثير جانبي دارودرماني است؛ نشانه‌هاي افسردگي گاهي تاثير جانبي داروهاي تجويزي معمول است. به‌ويژه اگر چندين دارو را به‌شكل هم‌زمان مصرف مي‌كنيد، در خطر ابتلا به افسردگي قرار داريد. هرچه سن ما بالاتر مي‌رود، توانايي بدن‌مان در پردازش، جذب و دفع داروها كاهش مي‌يابد. به همين دليل، اثرات جانبي مصرف داروها و تاثير آن‌ها بر حالات روحي سالمندان بيشتر از ديگران است. اگر با شروع مصرفِ دارويي خاص احساس افسردگي كرديد، حتما با پزشك خود مشورت كنيد. شايد پزشك‌تان ميزان مصرف دارو را كاهش داد يا دارويي جايگزين براي شما تجويز كرد.

داروهايي كه مي‌توانند منجر به افسردگي يا تشديد آن شوند عبارت‌اند از:

داروهاي فشار خون (مانند كلونيدين)؛

قرص‌هاي خواب؛

مسدودكننده‌هاي بتا (مانند لوپرسور، ايندرال)؛

داروهاي زخم معده (مانند زانتاك، تاگامت)؛

داروهاي كلسترول بالا (مانند ليپيتور، مواكور، زوكور)؛

داروهاي قلب داراي رزرپين؛

استروئيدها (مانند كورتيزون و پريدنيزون)؛

آرام‌بخش‌ها (مانند واليوم، زاناكس، هالسيون)؛

داروهاي مسكن و داروهاي آرتروز؛

استروژن‌ها (مانند پريمارين، پريمپرو)؛

مسدودكننده‌هاي كانال كلسيم؛

داروهاي بيماري پاركينسون؛

داروهاي آنتي‌كلينرژيك براي درمان اختلال‌هاي گوارشي.

زوال عقل يا افسردگي

فاطمه فرحمند‪ / روزنامه آفتاب يزد

مقالات ديگر:مركز مشاوره ونك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۷:۱۵ توسط:moragheb موضوع:

افزايش سن جمعيت مهم‌ترين عامل بروز سرطان در كشور/ بيش از ۸۰ درصد مردم ۵ وعده ميوه و سبزيجات به ميزان مطلوب مصرف نمي‌كنند

رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: مهمترين علل بروز سرطان افزايش سن جمعيت و نسبت جمعيت سالمند نسبت به جمعيت جوان است كه در كشور ما و ديگر كشورها در حال رخ دادن است.

«علي قنبري مطلق»، رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره شايع‌ترين سرطان‌ها در ايران گفت: شايع ترين سرطان در زنان، سرطان پستان و در مردان سرطان پروستات است.

او درارتباط با علل بروز سرطان گفت: مهمترين علل بروز سرطان افزايش سن جمعيت و نسبت جمعيت سالمند نسبت به جمعيت جوان است كه در كشور ما و ديگر كشورها در حال رخ دادن است. ما در كشورمان جمعيت جواني داريم كه در سال‌هاي آينده به سمت پيري خواهند رفت. اين مساله باعث خواهد شد كه در طي دو دهه آينده بر اساس پيش‌بيني‌ها بروز سرطان در ايران بيشتر از متوسط جهاني باشد.

مقالات بيشتر:آلزايمر در سالمند

قنبري مطلق گفت: به غير از افزايش سن مي‌توانيم به تغيير شيوه زندگي و كم تحركي نيز اشاره كنيم. تقريباً ۶۰ درصد جمعيت كشور كم تحرك هستند، همچنين چاقي يكي ديگر از عوامل است كه در آن مورد هم ۶۰ درصد جمعيت دچار اضافه وزن هستند، كمي مصرف ميوه و سبزيجات نيز از ديگر عوامل است و بيش از ۸۰ درصد جمعيت ۵ وعده ميوه و سبزيجات به ميزان مطلوب را مصرف نمي‌كنند و همچنين مي‌توان به مصرف سيگار و الكل به عنوان ديگر علل بروز سرطان‌ها اشاره كرد كه باعث افزايش بروز اين بيماري‌ها مي‌شوند.

او درارتباط با راهكارهاي پيشگيري از سرطان گفت: اصلاح الگوي تغذيه، افزايش فعاليت بدني و مصرف غذاهاي سالم تر از جمله راه هاي پيشگيري از بروز سرطان است. موضوع ديگري كه اهميت دارد تشخيص زودهنگام سرطان است كه به ويژه براي سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ بسيار مهم است و مي توان برنامه ريزي كرد و با تشخيص زودهنگام باعث كاهش بروز اين گونه سرطان ها شد.

قنبري مطلق در ادامه گفت: ما در حدود پنج سال پيش بر روي اين سرطان ها در سطح شبكه بهداشت و درمان برنامه ريزي كرديم و اين برنامه‌ها در حال توسعه هستند و نهايتاً سبب خواهد شد كه سرطان هاي ذكر شده كاهش پيدا كنند و اگر سرطان بروز پيدا كرد در مراحل زودتري شناسايي شود كه نهايتا منجر به بهبود وضعيت بقاي بيماران مبتلا به سرطان و بهبود كيفيت زندگي آنها نيز خواهد شد.

او در ارتباط با هزينه اقتصادي سرطان براي بيماران گفت: به طور كلي هرچه ميزان بروز سرطان بالاتر باشد و هرچه ديرتر شناسايي شود، از لحاظ مالي هزينه بيشتري را به بيماران تحميل مي‌كند. اما به طور كلي مي توان گفت بيماري سرطان در صدر بيماري هاي پرهزينه قرار مي گيرد. سرطان دومين دليل مرگ در ايران و جهان است، اما به لحاظ اقتصادي اولين مشكل اقتصادي در نظام سلامت بوده و هزينه هاي زيادي را به نظام سلامت تحميل مي‌كند. مهمترين دليل آن هم اين است كه سرطان دير تشخيص داده مي‌شود. بنابراين اين بيماري هر چه زودتر تشخيص داده شود، ميزان تحميل هزينه‌هاي اقتصادي آن هم كاهش پيدا مي‌كند. راهبردهاي ما نيز بيشتر مبتني بر پيشگيري و تشخيص زودهنگام اين بيماري است.

قنبري مطلق درارتباط با وضعيت شناسايي زودهنگام سرطان در كشور گفت: اكثر سرطان‌ها عمدتاً چهار مرحله دارند. اغلب سرطان‌ها متاسفانه در مرحله ۲ و ۳ شناسايي مي‌شوند كه بايد تلاش كنيم زمان شناسايي آنها بيشتر در مراحل ۲ و ۱ بيماري باشد. در بسياري از كشورها سرطان در مرحله يك و دو شناسايي مي‌شود، بنابراين هزينه‌هاي كمتري دربردارند. البته اين درباره همه سرطان‌ها صادق نيست و راجع به سرطان‌هايي صدق مي‌كند كه روش‌هايي براي تشخيص زودهنگام آنها وجود دارد.

او درارتباط با علل تشخيص داده نشدن زودهنگام سرطان در ايران گفت: به طور كلي عللي كه سرطان هم در ايران و هم در جهان دير تشخيص داده مي شود اول عدم آگاهي مردم راجع به علائم و نشانه‌هاي سرطان و راه‌هاي پيشگيري از آن، دوم عدم آشنايي ارائه دهندگان خدمت در سطوح شبكه بهداشت درباره علائم و نشانه هاي سرطان و سوم عدم وجود يك برنامه نظام‌مند براي تشخيص زودهنگام اين بيماري است. در ايران برروي اين زمينه‌ها كار مي‌شود تا آگاهي مردم راجع به علائم و نشانه هاي سرطان افزايش پيدا كند.

قنبري مطلق افزود: از طرفي با تدوين برنامه و آموزش ارائه دهندگان خدمت در نظام شبكه بهداشتي تلاش كرده ايم با علائم سرطان و راههاي شناسايي زودرس آن آشنا شوند. به علاوه برنامه نظام مندي را براي ارجاع بيماران به سطوح تخصصي تر تنظيم كرده‌ايم كه همگي باعث خواهد شد به تدريج سرطان زودتر شناسايي شود تا ميزان بهبود پذيري آن بيشتر شود و  تاثيرات اقتصادي‌ آن نيز كاهش پيدا كند.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا افزايش آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ كشور مي‌تواند موجب افزايش بروز سرطان در آينده شود، گفت: آلودگي هوا حدود ۷ سال پيش به صورت رسمي به عنوان عامل بروز سرطان از سوي آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان ذكر شد. در ظاهر به نظر مي‌آيد كه آلودگي هوا با بروز سرطان ارتباط دارد، اما سالها تحليل نياز بود كه اثبات شود اين دو مسئله اصولاً با هم مرتبط هستند. اما اينكه آلودگي هوا تا چه اندازه با بروز سرطان در ارتباط است هنوز مورد بررسي قرار نگرفته است و نتايج آن هنوز منتشر نشده است، بنابراين در ايران هم نمي‌توان گفت كه تا چه اندازه با افزايش بروز سرطان ارتباط دارد اما به طور كلي ارتباط آن اثبات شده است.

رييس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: اما در كل مي توان گفت عوامل محيطي كمتر از عوامل مربوط به شيوه زندگي در ايجاد سرطان به طور عام موثر هستند. دليل آن نيز واضح است، زيرا عوامل مربوط به شيوه زندگي چيزي است كه هميشه با ما همراه هستند و مواجهه ما با شيوه زندگي ناسالم بيشتر از عوامل محيطي است. براي مثال فردي كه دچار اضافه وزن و تغذيه ناسالم است هميشه در مواجهه مستقيم اين عوامل قرار دارد.

او درانتها گفت: از ميان همه عوامل احتمالاً عوامل تغذيه نقش بيشتري در بروز سرطان دارند. براي مثال مصرف غذاي پر كالري، فست فود، روش‌هاي نامناسب پخت غذا مانند غذاهاي كبابي، سرخ شده و سوخته عواملي هستند كه نقش بيشتري در بروز سرطان ايفا مي‌كنند. مهمترين نكته اين است كه ۵۰ درصد سرطان ها قابل پيشگيري هستند و مهمترين عامل مهم كه در پيشگيري از سرطان نقش دارد، اتخاذ شيوه زندگي سالم است كه مي تواند باعث كاهش احتمال بروز سرطان در افراد شود.

مقالات ديگر:بسته پذيرايي مراسم ختم


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۴:۱۶ توسط:moragheb موضوع: