moragheb moragheb .

moragheb

خبر خوب براي بيماران مبتلا به آب مرواريد

خليج فارس:يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد افرادي كه براي درمان آب مرواريد تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرند، با احتمال كمتر ابتلا به بيماري آلزايمر روبرو هستند.

جراحي آب مرواريد ممكن است احتمال ابتلا به زوال عقل را كاهش دهد

به گزارش«خليج فارس»، محققان دانشگاه واشنگتن دريافتند از بين بيش از ۳۰۰۰ سالمند مبتلا به اين بيماري چشمي، كساني كه تحت عمل جراحي قرار گرفته اند حدود ۳۰ درصد كمتر احتمال دارد در سال‌هاي آينده مبتلا به آلزايمر تشخيص داده شوند.

دكتر «سيسيليا لي»، سرپرست تيم تحقيق، گفت: «اين يافته‌ها نمي‌تواند ثابت كند كه جراحي آب مرواريد به محافظت در برابر آلزايمر كمك مي‌كند. با اين حال، شواهد محكمي ارائه مي‌دهد كه مي‌تواند چنين باشد.»

آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم است كه مي‌تواند با علائمي مانند تاري ديد، مشكل ديد در شب و ديدن هاله اطراف نور همراه باشد. آب مرواريد در ميان افراد مسن بسيار شايع است.

مقالات بيشتر:آسايشگاه سالمندان

جراحي براي برداشتن آب مرواريد و جايگزيني آن با لنز مصنوعي مي‌تواند مشكلات بينايي را بهبود بخشد.

مطالعات گذشته، آب مرواريد و همچنين ساير اختلالات بينايي را با افزايش خطر زوال عقل از جمله آلزايمر مرتبط دانسته اند.

در اين مطالعه، محققان بر روي ۳۰۳۸ بزرگسال ۶۵ ساله و بالاتر كه آب مرواريد داشتند و در ابتدا فاقد زوال عقل بودند، تمركز كردند. كمتر از نيمي از آنها تحت عمل جراحي آب مرواريد قرار گرفتند.

به طور متوسط در طول هشت سال، ۸۵۳ بيمار مبتلا به زوال عقل، اغلب آلزايمر، تشخيص داده شدند. اما اين خطر در ميان افرادي كه تحت عمل جراحي آب مرواريد قرار گرفته بودند، در مقايسه با افرادي كه اين كار را نكرده بودند، ۲۹ درصد كمتر بود.

به گفته محققان، جراحي آب مرواريد، و متعاقب آن بهبود بينايي، خطر زوال عقل را تحت تأثير قرار مي‌دهد زيرا مشكلات بينايي ارتباط افراد مسن را با جهان محدود مي‌كند.

به گفته لي: «اگر خوب نمي‌بينيد، ممكن است نخواهيد بيرون برويد و معاشرت كنيد. يا ممكن است نخواهيد ورزش كنيد زيرا نگران ايمني خود هستيد.»

تصور مي‌شود كه مانند ورزش فيزيكي، تحريك اجتماعي و ذهني از پيري سالم مغز حمايت مي‌كند.

لي در ادامه افزود: «نظريه ديگري مطرح است كه به نور آبي مربوط مي‌شود. با گذشت زمان، آب مرواريد مي‌تواند زرد شود و به طور خاص نور آبي را مسدود مي‌كند. برخي از سلول‌هاي تخصصي در شبكيه چشم به نور آبي بسيار حساس بوده و هم با چرخه خواب و هم با شناخت (حافظه و مهارت‌هاي تفكر) مرتبط هستند.»

محققان تاكيد مي‌كنند كه مردم بايد آگاه باشند كه سلامت عمومي آنها از جمله سلامت قلب، بينايي و شنوايي ممكن است بر احتمال زوال عقل آنها تأثير بگذارد.

منبع: مهر

مقالات ديگر:وكيل خوب در اروميه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۸:۰۵ توسط:moragheb موضوع:

از شنبه شب هواي تهران آلوده مي شود

اداره كل هواشناسي استان تهران نسبت به مديريت بهينه در استفاده از سوخت و زمان فعاليت واحد‌هاي صنعتي، اجتناب از حضور در فضاي باز براي افراد داراي سابقه بيماري‌هاي قلبي و ريوي، اجتناب از رفت و آمد‌هاي غيرضروري به نواحي پرتردد براي افراد سالمند و خردسال و اجتناب از فعاليت فيزيكي طولاني‌مدت و ورزش در فضاي باز توصيه مي‌كند.

در شرايطي كه براي امروز (۱۱ آذرماه) تا صبح شنبه (۱۳ آذرماه) در بعضي ساعات وزش باد و بهبود كيفيت هوا پيش‌بيني شده است، اداره كل هواشناسي استان تهران از آلودگي هوا از شنبه شب (۱۳ آذرماه) خبرمي دهد.

به گزارش ايسنا، اداره كل هواشناسي استان تهران با صدور هشدار زردرنگ آورده است: پايداري هوا و سكون نسبي جو از شنبه شب (۱۳ آذرماه) تا ظهر دوشنبه (۱۵ آذرماه) موجب انباشت آلاينده‌هاي جوي به‌ويژه ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون و كاهش كيفيت هوا در نواحي پرتردد و صنعتي استان تهران مي‌شود.

در پي حاكميت اين شرايط جوي افزايش شاخص آلودگي‌هاي جوي و كاهش كيفيت هوا در حد ناسالم براي گروه‌هاي حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاينده ثابت و متحرك، گاهي كاهش كيفيت هوا در حد ناسالم براي تمام گروه‌ها به‌ويژه در مناطق صنعتي و پرتردد دور از انتظار نيست.

مقالات بيشتر:پرستار سالمند

اداره كل هواشناسي استان تهران نسبت به مديريت بهينه در استفاده از سوخت و زمان فعاليت واحد‌هاي صنعتي، اجتناب از حضور در فضاي باز براي افراد داراي سابقه بيماري‌هاي قلبي و ريوي، اجتناب از رفت و آمد‌هاي غيرضروري به نواحي پرتردد براي افراد سالمند و خردسال و اجتناب از فعاليت فيزيكي طولاني‌مدت و ورزش در فضاي باز توصيه مي‌كند.

بر اساس اين هشدار هواشناسي از عصر امروز (۱۱ آذرماه) تا صبح شنبه (۱۳ آذرماه) در بعضي ساعات وزش باد متوسط تا نسبتاَ شديد در سطح استان و گاهي وزش باد شديد در نواحي جنوب غربي استان پيش‌بيني مي‌شود كه طي اين مدت، تهويه طبيعي و بهبود كيفيت هوا مورد انتظار است.

هشدار زرد رنگ به معناي اين است كه پديده‌اي جوي رخ خواهد داد كه ممكن است در سفر‌ها و انجام كار‌هاي روزمره اختلالاتي را ايجاد كند. اين هشدار براي آگاهي مردم صادر مي‌شود تا بتوانند آمادگي لازم را براي مواجهه با پديده‌اي جوي داشته باشند كه از حالت معمول كمي شدت بيشتري دارد. از سوي ديگر مسئولان نيز در جريان اين هشدار‌ها قرار مي‌گيرند تا اگر لازم باشد تمهيداتي را بينديشند.

مقالات ديگر:وكيل خوب اروميه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۰:۵۶ توسط:moragheb موضوع:

اگر فشار خون بالايي داريد، اين مواد غذايي را بخوريد

فشار خون بالا مهمترين عامل بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي، سكته مغزي و بيماري‌هاي كليوي و به طور كلي ناتواني افراد ميانسال و سالمند است. نكته جالب توجه آن است كه اين عامل كشنده به راحتي قابل تشخيص، پيشگيري و درمان است.

اگر فشار خون بالايي داريد، اين مواد غذايي را بخوريد

به گزارش اقتصادنيوز به نقل از جماران، بيماري‌هاي قلبي عروقي عامل اصلي مرگ و مير در سراسر جهان هستند و فشار خون نيز يكي از مهمترين عوامل اين عارضه است. از طرفي مطالعات مختلف تاثير رژيم غذايي و نوع تغذيه را بر سلامت قلب بار‌ها تاييد كرده است.

بر اساس مطالعات محققان دانشگاه پنسيلوانيا، افزودن ۶.۵ گرم ادويه يا سبزي معطر به غذا كه معادل ۱.۳ قاشق چايخوري است، نقش مهمي در كاهش فشار خون و به تبع آن سلامت قلب دارد.

در اين مطالعه آمده است وقتي غذا با ادويه و سبزي معطر طعم‌دار مي‌شود، مصرف مواد مضري مانند شكر، نمك و روغن كاهش مي‌يابد و همين امر در كاهش فشار خون و كاهش وزن نقش دارد. از طرفي انواع ادويه مانند فلفل، زردچوبه و سبزي‌هاي معطر نيز حاوي مواد مغذي هستند.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان

در اين مطالعه ۷۱ داوطلب شركت داده شدند. بررسي وضعيت سلامت و رژيم غذايي اين افراد نشان مي‌دهد افرادي كه روزانه از ادويه و چاشني‌هايي مانند پونه، ريحان و آويشن، گرد ليمو و ساير طعم‌دهنده‌هاي طبيعي و گياهي استفاده مي‌كنند، فشار خون پايين‌تري دارند. برخي از اين افراد از ادويه و سبزي معطر در تنقلات خود نيز استفاده مي‌كنند و براي مثال ميوه را همراه با سبزي معطر مصرف مي‌كردند.

فشار خون بالا يكي از مهمترين معضلات جامعه بهداشت است. بر اساس بيانيه مشترك سازمان جهاني بهداشت و امپريال كالج لندن، بررسي بيش از ۱۰۰ ميليون نفر بين سنين ۳۰ تا ۷۹ سال در ۱۸۴ كشور نشان مي‌دهد تعداد افراد بالغ ۳۰ تا ۷۹ ساله مبتلا به فشار خون از سال ۱۹۹۰ ميلادي تاكنون دو برابر شده و از ۶۵۰ ميليون به ۱.۲۸ ميليارد نفر رسيده است.

فشار خون بالا مهمترين عامل بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي، سكته مغزي و بيماري‌هاي كليوي و به طور كلي ناتواني افراد ميانسال و سالمند است. نكته جالب توجه آن است كه اين عامل كشنده به راحتي قابل تشخيص، پيشگيري و درمان است.

در ادامه اين گزارش آمده است در سال ۲۰۱۹ ميلادي بيش از يك ميليارد نفر در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا بودند كه اكثرا در كشور‌هاي فقير و كم‌درآمد زندگي مي‌كنند.

هزينه درمان و تشخيص فشار خون بسيار پايين است

با استفاده از يك دستگاه سنجش فشار خون خانگي مي‌توان فشار خون را در تمام طول روز كنترل كرد. در صورتي كه امكان كنترل فشار خون در منزل وجود نداشته باشد، در مراكز بهداشت محلي نيز مي‌توان فشار خون را اندازه‌گيري كرد.

 

بر خلاف بيماري‌هاي ديگر، داروي فشار خون بسيار ارزان و در دسترس است. با يك قرص ساده مي‌توان اين عارضه را كنترل كرد. سازمان جهاني بهداشت چندي پيش حقايقي در مورد فشار خون منتشر كرد. در اين بيانيه آمده است:

حدود ۱.۲۸ ميليارد بزرگسال ۳۰تا ۷۹ سال در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند كه دو سوم آنان در كشور‌هاي فقير و كم‌درآمد زندگي مي‌كنند. ۴۶ درصد از مبتلايان از وجود بيماري خود اطلاعي ندارند و به تبع آن براي درمان و حل مشكل اقدامي نمي‌كنند.  از هر ۵ مبتلا به فشار خون، فقط يك نفر فشار خون خود را تحت كنترل دارد و براي آن دارو مصرف مي‌كند.

يكي از مهمترين اهداف جهاني در حوزه بيماري‌ها غير واگير، كاهش ميزان شيوع فشار خون بين‌سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ ميلادي تا ميزان ۳۳ درصد است.

دستورالعمل سازمان جهاني بهداشت براي كاهش فشار خون

-كاهش مصرف نمك به ميزان كمتر از پنج گرم در روز

- مصرف ميوه و سبزي در رژيم غذايي روزانه

-ورزش منظم

-عدم استعمال دخانيات و مصرف الكل

-اجتناب از مصرف غذا‌هاي چرب

- اجتناب از مصرف چربي‌هاي ترانس

مقالات ديگر:آموزشگاه موسيقي شهرك گلستان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۲:۳۱ توسط:moragheb موضوع:

سالمندان براي دريافت دز سوم واكسن كرونا اقدام كنند

معاون فني مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكي مشهد بيان كرد: بايد همچنان مردم اصول بهداشتي را رعايت كنند، زيرا در اين شرايط شكننده اگر اصول بهداشتي رعايت نشود دوباره به روز‌هاي سياه برخواهيم گشت.

به گزارش خبرگزاري موج خراسان رضوي، جعفري نژاد معاون فني مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكي مشهد در خبري اعلام: با هدف ايمني بخشي بيشتر، افراد بالاي شصت سال براي دريافت دز سوم واكسن كرونا اقدام كنند.

جعفري نژاد در ادامه اين خبر با اشاره به ضرورت واكسيناسيون دز سوم سالمندان اضافه كرد: افراد بالاي ۶۰ سال كه ۴ماه از زمان دريافت دز دوم واكسن كروناي آنها گذشته است بايد براي ايمني بيشتر به مراكز واكسيناسيون جهت دريافت واكسن مراجعه كنند.

معاون فني مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكي مشهد همچنين افزود: بايد همچنان مردم اصول بهداشتي را رعايت كنند، زيرا در اين شرايط شكننده اگر اصول بهداشتي رعايت نشود دوباره به روز‌هاي سياه برخواهيم گشت.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان پاسداران

وي در ادامه تاكيد كرد و گفت: در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد از افراد بالاي ۱۸سال در خراسان رضوي دز اول واكسن كرونا را دريافت كرده اند.

جعفري نژاد در خاتمه اظهار كرد: با توجه به اينكه سبد واكسيناسيون كامل است و اكنون تمام واكسن‌ها در دسترس هست از مردم تقاضا داريم كه هر چه سريع‌تر براي دريافت دز دوم واكسن مراجعه كنند.

مقالات ديگر:شيشه بري پونك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۷:۵۷ توسط:moragheb موضوع:

سازمان جهاني بهداشت هشدار داد | الزام تست كرونا در خانه‌هاي سالمندان تمديد مي‌شود

55 آنلاين:با نگران‌كننده شدن آمار مبتلايان به ويروس كرونا در آلمان، مقامات بهداشتي و فدرال اين كشور با تزريق دُز سوم واكسن براي كليه گروهاي سني موافقت كردند

سازمان جهاني بهداشت هشدار داد |  الزام تست كرونا در خانه‌هاي سالمندان تمديد مي‌شود

با نگران‌كننده شدن آمار مبتلايان به ويروس كرونا در آلمان، مقامات بهداشتي و فدرال اين كشور با تزريق دُز سوم واكسن براي كليه گروهاي سني موافقت كردند

شبكه خبري دويچه وله آلمان گزارش داد: سازمان جهاني بهداشت نسبت به شيوع فزاينده كرونا در اروپا هشدار داده است. شاخص‌هاي ابتلا به ويروس در آلمان نيز به مرز نگران كننده‌اي رسيده‌اند. هم‌زمان بحث در باره دُز سوم واكسن و ضرورت آن ادامه دارد.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان شبانه روزي

در تازه‌ترين موضع‌گيري، در كنفرانس مشترك وزير بهداشت فدرال  و وزيران بهداشت همه ۱۶ ايالت آلمان موافقت شد كه  واكسن سوم براي همه رده‌هاي سني در دستور كار قرار گيرد. اين در حالي است كه كميسيون دايمي واكسيناسيون، هنوز چنين توصيه‌اي نكرده است.

دُز سوم واكسن كرونا به عناويني چون "تكميلي" يا "تقويتي" يا "واكسن يادآور" نيز موسوم است.

مقالات ديگر:قاليشويي آنلاين


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۴:۰۶ توسط:moragheb موضوع:

زورگيري از سالمندانِ تنها در مقابل عابربانك

فرمانده انتظامي شهرستان ري از بازداشت فردي كه اقدام به زورگيري خشن از افراد سالمند كرده بود، خبر داد.

سرهنگ دوست‌علي جليليان در گفت‌وگو با ايسنا در اين‌باره گفت:‌ نيمه مهرماه امسال بود كه پيرزني به پليس آگاهي شهرستان ري مراجعه و اعلام كرد كه در حين استفاده از دستگاه خودپرداز بانك بوده كه ناگهان مردي با تهديد سلاح سرد نزد او رفته و با گرفتن رمز كارتش، موجودي حساب را به كارتي ديگر منتقل كرده و متواري شده است.

وي با بيان اينكه با توجه به نوع گزارش دريافتي رسيدگي به موضوع در دستوركار ويژه ماموران پليس آگاهي شهرستان ري قرار گرفت، گفت:‌ رسيدگي به اين موضوع ادامه داشت كه سرقتي مشابه نيز كه در آن مالباخته فردي سالخورده بود به پليس گزارش شد كه با توجه شباهت هر دو موضوع اين احتمال كه هر دو سرقت از سوي يك فرد رخ داده باشد، قوت گرفت.

مقالات ديگر:پذيرش آسايشگاه سالمندان

فرمانده انتظامي شهرستان ري با اشاره به پي‌گيري‌هاي پليس براي يافتن ردي از صاحب كارتي كه مبالغ به آن واريز شده بود، اظهار كرد:‌ در پيگيري ماموران مشخص شد كه كارت مذكور متعلق به فردي لامكان است و اين كارت به نام اين فرد صادر شده اما به سارق اجاره داده شده است.

جليليان با اشاره به ادامه تحقيقات ماموران براي يافتن سارق گفت:‌ سرانجام ماموران با استفاده از شيوه‌هاي پليسي هويت متهم اصلي را شناسايي كرده و پس از اخذ مجوز از مقام قضايي او را در مخفيگاهش دستگير و به مقر انتظامي منتقل كردند كه اين فرد در جريان بازجويي‌هاي انجام شده به سرقت از 25 زن و مرد سالخورده اعتراف كرد و گفت كه با شناسايي افراد سالخورده و تنها در مقابل دستگاه‌هاي عابر بانك به آنان نزديك شده و در فرصتي مناسب با تهديد چاقو اقدام به اخذ رمز كارت آنان كرده و موجودي حساب را به كارت اجاره‌اي واريز كرده است.

فرمانده انتظامي شهرستان ري با بيان اينكه براي متهم پرونده‌اي تشكيل شده است، اظهار كرد:‌تحقيقات براي يافتن ديگر مالباختگان احتمالي در حال انجام است و متهم نيز در اختيار مرجع قضايي قرار گرفته است.

مقالات ديگر:باغ تالار


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۰۹:۴۰ توسط:moragheb موضوع:

تشكيل سازمان ملي سالمندان ضروري است

رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان: تشكيل سازمان ملي سالمندان ضروري است.

ايرنا: رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان: تشكيل سازمان ملي سالمندان ضروري است.

حسام‌الدين علامه رييس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان: از ميان ۴۰ تا ۵۰ دستگاه كلان كشور فقط در سه دستگاه در حد يك اداره به موضوع سالمندي پرداخته مي‌شود. سازمان برنامه و بودجه نقش كليدي دارد كه منابع پايدار مادي براي اجراي برنامه‌هاي سالمندي تخصيص دهد و دستگاه‌هاي اجرايي را ملزم كند كه برنامه اختصاصي به صورت سالانه براي سالمندان داشته باشند.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان

مجلس شوراي اسلامي نيز بايد در حوزه قانونگذاري كلان اقدام كند، سند ملي سالمندان بايد جزئي از برنامه‌هاي قانوني شود.

نيروي انتظامي بايد فضاي عمومي و مجازي را براي فعاليت اجتماعي سالمندان امن نگاه دارد، قوه قضاييه در موارد سالمندآزاري، قيم و سرپرستي سالمند بايد آيين‌نامه‌هاي منسجمي تدوين كند.

طرح محيط دوستدار سالمند را يكي از اقدامات مهم در راستاي مناسب‌سازي خدمات سالمندي است.اين طرح برنامه جامعي است كه اماكن و محيط‌هاي عمومي و پارك و ساختمان‌هاي خدماتي و حمل و نقل و همچنين حوزه‌هاي مجازي و شبكه ارتباطي را براي حضور فعالانه سالمندان در عرصه هاي اجتماعي مناسب‌سازي مي‌كند.

هنگامي كه جمعيت سالمندي با شيب تندي در حال افزايش است، تشكيل سازمان ملي سالمندان ضروري است

مقالات ديگر:تشريفات مجالس شمال تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۵:۴۴ توسط:moragheb موضوع:

5 بيماري كه باعث ريزش مو در سالمندان مي گردد

ايلنا:مشكل ريزش مو تا حدي در اكثر مردان سالمند اتفاق مي افتد و حتي زنان سالمند نيز ممكن است موهاي خود را از دست بدهند.

 با اين حال ، بسياري از بيماري هايي كه باعث ريزش مو مي شوند قابل پيشگيري هستند. لازم است پرستار سالمند و مراقبان او در خصوص اين موارد اطلاعات كافي كسب نمايند و در صورت مشاهده هر يك از علايم سريعا با پزشك سالمند در اين خصوص مشورت نمايند  . در اين مقاله پنج عامل اصلي ريزش مو در سالمندان مورد بررسي قرار گرفته است.

پركاري تيروئيد

مشكل پركاري تيروئيد  زماني اتفاق مي افتد كه غده تيروئيد بيش از حد هورمون تيروكسين توليد مي كند. پركاري تيروئيد مي تواند متابوليسم بدن را تسريع كرده و باعث كاهش وزن ناخواسته و ضربان سريع  يا نامنظم قلب شود.

چندين درمان براي پركاري تيروئيد وجود دارد . پزشكان از داروهاي ضد تيروئيد و يد راديواكتيو براي كاهش توليد هورمون هاي تيروئيد استفاده مي كنند. گاهي اوقات ، درمان پركاري تيروئيد شامل جراحي با هدف برداشتن تمام يا قسمتي از غده تيروئيد است.

اگر مشكل پركاري تيروئيد ناديده گرفته شود ممكن است مشكلي جدي باشد . خوشبختانه اكثر افراد پس از تشخيص و درمان پركاري تيروئيد به خوبي به درمان پاسخ مي دهند.

اين مشكل مي تواند موها را نازك كرده يا باعث ريزش كامل قسمت هايي از موي سر شود. در صورتي كه مشكل تيروئيد به خوبي درمان شود معمولا روند ريزش مو  معكوس مي گردد .

مقالات بيشتر:پذيرش خانه سالمندان

ديابت

ديابت نوع 2 مستقيماً باعث ريزش مو نمي شود ، اما استرس مرتبط با اين بيماري ممكن است مانع رشد مو شود.

ديابت نوع 2 اختلال در نحوه تنظيم و استفاده بدن از قند (گلوكز) به عنوان سوخت است. اين بيماري طولاني مدت و مزمن است و معمولا منجر به گردش بيش از حد قند در جريان خون مي شود.

 در نهايت ، سطح بالاي قند خون مي تواند منجر به اختلال در سيستم گردش خون ، عصبي و سيستم ايمني شود.

در ديابت نوع 2 ، در درجه اول دو مشكل مرتبط با هم وجود دارد. لوزالمعده بيمار انسولين كافي توليد نمي كند – انسولين هورموني است كه جذب قند را در سلول هاي بدن تنظيم مي كند - و سلول ها به انسولين پاسخ  ضعيفي مي دهند و قند كمتري دريافت مي كنند.

ديابت نوع 2 در گذشته به عنوان ديابت بزرگسالان شناخته مي شد ، اما  هر دو نوع ديابت نوع 1 و نوع 2 مي تواند در دوران كودكي و بزرگسالي شروع شود.

 ديابت نوع 2 در افراد مسن بيشتر شايع است ، اما افزايش تعداد كودكان مبتلا به چاقي منجر به موارد بيشتري از ديابت نوع 2 در افراد جوان نيز  شده است.

 

رايج ترين روش درمان در سالمندان براي مديريت و درمان بالقوه ديابت ، رژيم غذايي سالم است. لازم است پرستار سالمند و مراقبان او با پزشكان در مورد بهترين رژيم غذايي براي كنترل ديابت در سالمندان مشورت نمايند .

همچنين لازم است در خصوص عوارض جانبي داروهاي ديابت با پزشك مشورت نموده تا متوجه شوند كه آيا اين داروها به طور بالقوه به فوليكول هاي مو سالمند آسيب مي رساند يا خير.

ريزش موي سالمندان - پرستار سالمند

كم خوني

كم خوني مشكلي است كه در آن بدن به اندازه كافي گلبول قرمز سالم براي حمل اكسيژن به بافت هاي خود  را ندارد. ابتلا به كم خوني باعث احساس خستگي و ضعف و ريزش مو مي گردد.

انواع مختلفي از كم خوني وجود دارد كه هر كدام علت خاص خود را دارند. كم خوني ممكن است موقتي يا طولاني مدت باشد و از خفيف تا شديد متغير است.كم خوني مي تواند علامت هشداردهنده يك بيماري جدي باشد.

درمان كم خوني از مصرف مكمل ها تا انجام اقدامات پزشكي متغير است . استفاده از رژيم غذايي متنوع و سالم مي تواند از اين مشكل پيشگيري نمايد .

 سالمندان مبتلا به موارد شديد كم خوني اغلب به مكمل هاي تجويزي نياز دارند ، اما اكثر كمبودهاي آهن را مي توان با قرص هاي بدون نسخه درمان كرد.

آلوپسي آندروژنيك

آلوپسي يكي از شايع ترين علل ريزش مو در افراد سالمند است. در اولين مراحل خود ، آلوپسي را مي توان با محصولات مخصوص مو مانند نرم كننده ها و پمادها درمان كرد.

 در مراحل پيشرفته ، اين بيماري نياز به مراقبت هاي پزشكي حرفه اي دارد. بسياري از متخصصان براي درمان آلوپسي شديد آندروژنيك از تزريق كورتيكواستروئيد و ضد التهاب استفاده مي كنند.

 شايع ترين علت اين نوع از ريزش مو ارثي است كه با افزايش سن اتفاق مي افتد. به اين حالت آلوپسي آندروژنيك يا  طاسي با الگوي مردانه گفته مي شود.

 معمولاً اين نوع آلوپسي به تدريج و با الگوهاي قابل پيش بيني رخ مي دهد به طوري كه كاهش خط مو و نقاط طاس در مردان و نازك شدن موها در طول تاج سر در زنان قابل پيش بيني است .

سوء تغذيه

سوءتغذيه يك مشكل جدي براي سالمندان است. تغذيه خوب براي سلامت  بسيار مهم است ، اما بسياري از افراد سالمند در معرض تغذيه نامناسب و سوتغذيه هستند.

 لازم است پرستار سالمند و مراقبان او علائم و خطرات سوء تغذيه را بشناسند  و درباره رژيم غذايي غني از مواد مغذي كه براي سالمندان مناسب است اطلاعات كافي كسب نمايند .

سوءتغذيه زماني رخ مي دهد كه در تغذيه سالمند مواد غذايي به صورت متعادل استفاده نشده باشد و بدن وي ويتامين ها و مواد معدني را به درستي جذب نكند.

 اين كمبودها اغلب منجر به تغييرات شديد در ناخن ها ، پوست و مو مي شود. سالمندان علاوه بر داشتن رژيم غذايي متعادل ، بايد حداقل يكبار در روز از مولتي ويتامين با كيفيت بالا استفاده كنند.

 

ريزش موي سالمندان - پرستار سالمند

مركز پرستاري سفير آرامش يكي از ارائه دهندگان پيشرو در زمينه مراقبت و پرستاري از سالمندان ، كودكان و بيماران در منزل است .

اين مركز  با داشتن مجوز رسمي از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاري در منزل آمادگي دارد با كادري مجرب و متخصص به صورت شبانه روزي در خدمت همشهريان گرامي باشد.

كادر مجرب اين مركز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بيمار و پرستار كودك همواره با در نظر گرفتن آخرين استانداردهاي خدمات مراقبتي و پرستاري به ارائه خدمت پرداخته و آسايش و امنيت عزيزان شما را اولويت اصلي خويش قرار داده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر تنها كافي است كه با كارشناسان اين مركز تماس حاصل نموده و مشاوره رايگان دريافت نماييد.

مقالات ديگر:گل فروشي نياوران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۸:۰۷ توسط:moragheb موضوع:

كرونا باعث افزايش ابتلا به آلزايمر شده است

آفتاب‌‌نيوز :روز ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهريور)؛ روز جهاني آلزايمر نامگذاري شده است. بيماري كه بيشتر مختص سالمندان بوده و عوامل مختلفي مي‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. هر چند اين بيماري به تعبير متخصصان و پزشكان درمان ناپذير است، اما با اقداماتي مي‌توان پيشگيري و از شدت آن كاست. براي مثال معاشرت با دوستان، آشنايان و اقوام، تعريف خاطره و حل جدول مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد. متخصصان معتقد هستند در دوران كرونا به دليل رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، حفظ فاصله‌گذاري اجتماعي و قرنطينه‌ هاي طولاني، اين بيماري در افراد سالمند تشديد شده است، امري كه مي‌توانست از طرق مختلفي مانند تماس‌ هاي تلفني و برنامه‌ هاي تلويزيوني خاص كنترل شود. نظر به اهميت اين موضوع، پژوهشگر ايرنا با "اكرم سهرابي" روانشناس به گفت و گو نشست كه مشروح آن را در ذيل مي‌خوانيد:

ويژگي‌هاي افرادي كه دچار آلزايمر شده‌اند

سهرابي با اشاره به ويژگي‌هاي افرادي كه دچار آلزايمر شده‌اند، گفت: آلزايمريا فراموشي يا دمانس پيري عمدتا در افراد بالاي ۶۵ سال اتفاق مي‌افتد و مختص سالمندان است. با اين حال در مواردي استثنا در جوانان هم ديده مي‌شود كه به آن آلزايمر زودرس گفته مي‌شود. آلزايمر يك بيماري علاج ناپذير، پيشرونده و نا اميد كننده است. متخصصان و روانشناسان معتقد هستند علت اصلي زوال مغز، افزايش مقدار پروتئين آميلوئيدوز در مغز است كه بر افكار و كاركرد مغز افراد تاثير مي‌گذارد. اين روانشناس گفت: مغز انسان كه كاركرد ذخيره، يادآوري پرورش را بر عهده دارد، در اثر آلزايمر دچار نوعي افت در عملكردها و فعاليت‌ ها مي‌شود. براي مثال توانايي تفكر، ادراك، يادگيري و يادآوري مي‌تواند دچار صدمه شود. علاوه بر اين آلزايمر بر روابط فردي و اجتماعي هم تاثير مي‌گذارد و سبب مي‌شود افراد در تكلم و توانايي‌هاي حركتي دچار مشكل شوند.

مقالات مشابه:خانه سالمندان

سهرابي درخصوص سطوح مختلف آلزايمر و پيامدهاي آن توضيح داد: در ايجاد و تشديد افراد مختلفي مثل مقدار فشار خون، انسولين، چاقي، افسردگي، ژن و ضربات مغزي اهميت دارد. افرادي كه به آلزايمر مبتلا مي‌شوند در دسته‌ هاي مختلف كم، متوسط و شديد قرار مي‌گيرند كه بر اساس اين دسته بندي‌ ها، درمان‌ ها هم تغيير مي‌كند. براي مثال در مرحله خفيف، از دست دادن حافظه و جهت يابي رخ مي‌دهد. در مرحله متوسط، افراد دچار علايمي مثل تشخيص سخت دوستان، آشنايان و خانواده، اختلال در خواب، خشم و عصبانيت مي‌شوند و در مرحله شديد، افراد با كاهش قدرت تكلم، اشتها و وزن و از دست دادن اختيار مثانه و روده‌ها رو به رو مي‌شوند.

آلزايمر زودرس و دلايل آن

سهرابي با بيان اين كه افراد بين ۴۰ تا ۵۰ سال هم ممكن است به آن مبتلا شوند و اين امر مي‌تواند ناشي از استرس باشد، توضيح داد: هر چند در خصوص دلاليل قطعي اين امر هنوز مطالعات ادامه دارد، اما مي‌توان از علايمي كه نشان دهنده آلزايمر زودرس است به مواردي مثل فراموشي، كاهش قدرت تصميم گيري، نوسانات خلقي مثل گيجي، افسردگي، استرس و ترس همينطور ژن اشاره كرد.

 

اين روانشناس ادامه داد: متاسفانه آلزايمر نوعي بيماري پيشرونده و تحليل كننده است كه درمان قطعي براي آن وجود ندارد و به همين خاطر بايد تلاش كرد به جاي درمان، پيشگيري از وقوع آن صورت بگيرد. در جواني توجه به حافظه بسيار مهم است. هر چه فعاليت‌ هاي فكري و حافظه در جواني بيشتر باشد، در پيري موثر خواهد بود.

وي تاكيد كرد: افراد بايد به علايم هشدار دهنده حساس باشند و اقدامات لازم را از همان هنگام متوجه شدن، اعمال نمايند. غذا هاي سالم و ورزش هاي منظم استفاده از برخي از داروهاي خاص كه متخصصان مغز و اعصاب تجوير مي‌نمايند در جواني مي‌تواند موثر باشد و براي سالمندان استفاده از سبزيجات، حل جدول، مطالعه، گوش دادن به موسيقي و معاشرت با دوستان وآشنايان مي‌تواند مهم وتاثيرگذار باشد.

تاثير كرونا بر روند آلزايمر

سهرابي به تاثيرات كرونا بر افرادي كه دچار آلزايمر هستند، اشاره كرد و گفت: در زمان اپيدمي كرونا كه فاصله گذاري‌هاي اجتماعي بيشتر و قرنطينه‌ هاي خانگي طولاني‌ ترو استرس و نگراني‌ هاي روزمره هم بيشتر شده، خطر ابتلا به آلزايمر و شدت آن هم بيشتر شده است. اين در حالي است كه يكي از عوامل كمك كننده به بيماران آلزايمر معاشرت با دوستان، آشنايان و اقوام است. بنابراين در اين زمان نه تنها اقوام بلكه دولت‌ ها هم مسووليت سنگين‌ تري برعهده دارند.

وي افزود: مراقبت از سالمندان براي كسي كه مبتلا به آلزايمر هستند، بسيار طاقت‌فرسا است و ظرافت خاصي مي‌طلبد. افراد نزديك يا پرستار ضمن حفظ احترام به شخص آن سالمند، بايد بتوانند از او مراقبت مناسبي هم به عمل آورند. مثلا افراد سالمند يا افرادي كه مبتلا به آلزايمر هستند، وقتي مرور خاطرات مي‌كنند و يا از گذشته صحبت مي كنند، مي‌توانند بسيار خوشحال و راضي باشند. بنابراين اين فرصت‌ها را بايد بتوان تا حد امكان براي آنها فراهم كرد.

وي در نهايت گفت: در اين ايام تماس‌هاي تلفني تصويري، دعوت كردن از فرد سالمند، گوش كردن به موسيقي، مطالعه و انجام برخي فعاليت‌ها مثل يوگا مي‌تواند بسيار كمك كننده باشد.

مقالات ديگر:تشريفات مجالس تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۳:۵۷ توسط:moragheb موضوع:

خشونت خانگي گريبان سالمندان را هم گرفت

در رسانه هاي استان كرمان- كرمان نو- آمار بهزيستي گوياي اين مسئله است كه از هر سه نفر يك نفر دچار اختلال رواني است و كرماني كه پيش از اين از كودك آزاري رنج مي‌برد، حالا سالمند آزاري را هم در كنار خود جاي داده.

حجم خشومنت در جامعه رو به افزايش است، اين را مي‌شود در شمار ويديوهاي وايرال شده در فضاي اجتماعي ديد.

آمار بهزيستي گوياي اين مسئله است كه از هر سه نفر يك نفر دچار اختلال رواني است و كرماني كه پيش از اين از كودك آزاري رنج مي‌برد حالا سالمند آزاري را هم در كنار خود جاي داده.

آمار آسيب‌هاي اجتماعي بالاست و مديركل بهزيستي استان هم ان را تاييد مي‌كند.

مقالات بيشتر:مراقبت از سالمند

عباس صادق زاده البته در نشست خبري خود از ارائه اعداد و ارقام خودداري مي‌كند و به همين نكته بسنده مي‌كند كه شرق و جنوب استان وضعيت بدتري نسبت به باقي استان دارند.

مسئله اي كه از ديد صادق زاده يك پايش به اعتياد بيشتر در اين مناطق بر مي‌گردد و پاي ديگرش به فقر.

شمار خشونت در شرق و جنوب كرمان بيشتر از ساير مناطق است.

مناطقي كه به گفته جعفر رودري رئيس سازمان مديريت وبرنامه ريزي بيش از ۵۰ درصد مردمانش زير خط فقر هستند.

اقتصاد و مسائل اجتماعي به هم گره خورده و حالا با استقرار كرونا، اقتصاد خانوار وارد گرداب شده و فقر و خشونت را به دنبال خود كشانده است.

اكنون مراكز حمايتي بهزيستي در كنار تماس‌هاي كودك آزاري، شاهد همسرآزاري و سالمند آزاري هم هستند.

صادق زاده مي‌گويد در جامعه فعلي از هر سه نفر يك نفر دچار يك نوع اختلال رواني است.

به عبارت ساده‌تر درون هر خانواده يك فرد بيماري است كه بدون حمايت رها شده و گاهي همين فرد بيمار سرپرست خانواري است كه بايد با وجود مسائل اقتصادي چرخ زندگي را بچرخاند.

مشكلات اقتصادي جرقه خشونت

صادق زاده معتقد است كه ريشه بروز خشونت نداشتن مهارت زندگي است و اقتصاد جرقه اين آتش است:«وقتي در جامعه آموزش مهارت‌هاي زندگي را نداشته باشيم، نتيجه آن نداشتن تحمل، تاب آوري و خشونت است.»

او مدعي است كه كنترل اين حجم از مسائل كار يك دستگاه نيست اما تمام فشار روي بهزيستي است: «ما بيش از وظيفه خود كارهايي در اين زمينه انجام داديم، چند مركز آموزش دائمي مهارت‌هاي زندگي در كرمان راه‌اندازي كرديم كه حتي بودجه و رديف اعتباريش را هم نداشتيم اما متاسفانه با شيوع كرونا كار مراكز متوقف شده است.»

خشونت عليه كودكان و سالمندان رو به افزايش است

 

رتبه اول خشونت، خشونت عليه زنان و كودكان است و حالا بهزيستي معتقد است كه كنترل آن نيازمند همراهي تمامي دستگاه‌هاست:«به كرات شاهد گزارش‌هايي در مورد خشونت عليه زنان، كودكان و سالمندان هستيم و بايد با ساز و كار وسيع و مداخلات اين قضيه را مديريت كنيم.براي همين هم به همه ادارات و بنگاه‌هاي اقتصادي اعلام آمادگي كرديم تا آموزش‌ها و مشاوره‌هايي در خصوص مهارت‌هاي زندگي داشته باشيم.»

مسائل اجتماعي دغدغه دولت بعد باشد

او معتقد است كه مسائل اجتماعي بايد دغدغه اوليه دولت بعدي باشد :«اميدواريم با استقرار دولت جديد به مسائل اجتماعي توجه جدي تري شود چرا كه در غير اين صورت موفقيت زيادي در ساير عرصه‌ها نخواهيم داشت.»

صادق‌زاده با بيان اينكه خلاء بزرگ ما در مسائل اجتماعي، نداشتن برنامه منسجم و علمي است، اضافه كرد: «بايد سياست گذاري اجتماعي و دغدغه مندي اجتماعي را در مسئولان نهادينه كنيم و مسئولان بپذيرند اگر به مسائل جامعه بي توجه باشند، حتي توجه به مسائل اقتصادي و توسعه اي، ابتر خواهد بود.»

با شروع سال براي كنترل بيماري كرونا و همين طور كاهش آسيب‌هاي همچون دزدي و خشونت قريب به هزار معتاد از سطح شهر جمع آوري شدند.

افرادي كه همگي در سه كمپ ماده ۱۶ كه سر جمع ظرفيتش ۴۰۰ نفر نيست، نگهداري شدند.

مدير كل بهزيستي استان كرمان در پاسخ به پرسش خبرنگار «كرمان نو در خصوص هزينه نگهداري هر سال اين افراد و بازدهي اين شيوه ترك اعتياد گفت: «در بحث معتادين متجاهر در ارائه برنامه مشكل داريم و براي همين هم اين چرخه باطل اتفاق مي‌افتد و تا زماني كه چرخه حمايت‌هاي پس از خروج را توسط همه دستگاه‌ها ايجاد نكنيم، هيچ اتفاقي نمي‌افتد.»

او البته مدعي ايست كه عملكرد اين مراكز در سال گذشته بهتر بوده و زمان ماندگاري افراد در مراكز بيشتر شده است.

۵ و نيم ميليارد براي ترك اعتياد معتادان متجاهر

به گفته صادق زاده سال گذشته قريب به ۳۰۰۰ نفر معتاد متجاهر در سطح شهر جمع آوري شدند و اعتباريبالغ بر ۵ و نيم ميليارد تومان براي اين افراد هزينه شده.

بخش عمده‌اي از وقت اين نشست به خشونت اجتماعي پرداخته شد اما در كنار آن اما به موضوعاتي همچون كودكان خياباني، طرح جديد مجلس براي حذف غربالگري، تقاضاي فرزد خواندگي هم پرداخته شد.

پولي كه كودك از خيابان در مي‌آورد بيشتر از رقم حمايتي بهزيستي است

كرمان همه ساعات روز شاهد كودكان كار است.

افرادي كه يا تكدي گري مي‌كنند و يا به مشاغل كاذب مشغولند.

صادق زاده اما معتقد است بخشي از مشكل به حس دلسوزي و ترحم مردم به كودكان كار بر مي‌گردد: «مردم از روي حس دلسوزي و ترحم به كودكان كار و خياباني رقمي مي‌دهند كه سرجمع اين رقم سياست هاي ما را به باد مي دهد. وقتي كودكي روزي ۲۰۰ هزار تومان سرچهارراه در مي آورد ترجيح مي دهد به هر دليلي به اين جاها بيايد و در مراكز ما با روزي ۲۰ هزار تومان ماندگاري نداشته باشد.«

 

او معتقد است براي ساماندهي كودكان كار و خياباني بايد همه دستگاه‌ها به وظيفه خود عمل كنند و مردم ترحم را كنار گذاشته و كمك‌هاي خود را به سازوكارهاي درست ارائه بدهند.

هزارو ۸۰۰نفر پشت نوبت فرزند خواندگي

به گفته صادق زاده بالغ بر ۱۸۰۰ زوج پشت نوبت فرزندخواندگي هستند اما بيشترين تعداد كودكان مراكز بيش از ۷۰ نفر نيست.

او معتقد است كه بهزيستي مانعي براي فرزندخواندگي نتراشيده و آنچه اين صف را طولاني كرده تعداد بالاي درخواست‌هاست.

حذف غربالگري تحميل هزينه به جامعه است

مديركل بهزيستي استان كرمان همچنين درباره طرح مجلس مبني بر حذف غربالگري گفت:«اقدام مجلس در حذف غربالگري اقدام پر ريسكي بود كه نه بيشتر از اين كه منجر به رشد جمعيت شود هزينه هايي به جامعه تحميل مي‌كند.»

. بررسي هاي اين سازمان نشان مي‌دهد كه نگهداري يك معلول ايزوله شديد ماهيانه ۳۰ ميليون تومان هزينه دارد.

مقالات ديگر:تشريفات ترحيم جنت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۱:۲۷ توسط:moragheb موضوع: